Årets jakt och fiske

18/5 På torsdag får jag upp segelbåten ..pepppar peppar...
Det har tagit mycket google och telefon för att få tag i någon som kunde åta sig det hela för en vettig penning. Gjorde först ett försök att själv segla upp den men kom inte längre än till Grisslehamn, med hjälp av SSRS. Där måste båten lyftas för att fixa rodret och jag bestämde mig för att då kunde den lika gjärna få åka släp/flak därifrån upp til Näske.
Idag blev det i alla fall beök på jaktmarken för första gången sedan toppjakten. Vägarna var fortfarande snöiga och mjuka fast bäversäsongen redan är slut.
Bild från seglingen och från dagens tripp.

17/4 Onsdagens dopp var det mest sensationella som hänt senaste tiden. Var med Atle och Kalle på återbesök på Avafjärden där jag också varit på lördagen (3borrar+3mört). På väg ut till fiskegrundet så gick Kalle med spark genom isen. Det var när vi passerade en udde (+~20m ut), tur nog bottnade han. Atle stannade för att hjälpa till och gick även han igenom så fort han lämnade sparken. Atle kunde ta sig upp själv men Kalle fastnade med stövlarna i botten och hade svårt att komma upp. Så jag använde Bilbos koppel+sele för att hjälpa honom upp. Isen var så pass rutten att när jag först försökte dra loss/upp honom gick även jag igenom. Då jag hade flytoverall så var det inga problem men jag fick försöka hitta fast is åt ett annat håll för att få upp honom. Väl uppe på isen och med sparkarna tillbaka på fast is så återvände vi hemåt, en av årets kortaste fisketurer. Annars har jag varit i Sund och Nätraälven ett par gånger med bara en ~4hg "besa" för besväret, trots att tibasten blommat.
Bild från årets första dopp för oss alla tre

29/3 I Valmtjärn inget napp Åvika: behöll 5st. abborrar 1370g, Sund:Kastspö=0, Västersjön en tappad.
Och så köpte jag en båt igår :o)

21/3 Hunnit med en del denna veckan.
Provade V-max:en på 300meters banan utanför Bjästa, 100m mitt i och säkert 5cm spridning då jag inte klarade av liggande skytte. 200m ca 8cm lågt och 3cm spridning då jag kunde ligga bakom vallen och se genom siktet. 300m ca 34cm lågt och 12 cm spridning. Då det blåste (från vänster) och träffbildens sidoläge flyttades så ska den nog testskjutas igen på 80m från bänk för att få till en mer kontrollerad beräkning av kulbanan.
Har under veckan fiskat i Åfjärden (några fina borrar), Sund (spigg:(), Kravattnet (två öringar 5,5hg&7,5hg), Yttergundsjö (några borrar) och ska idag iväg på återbesök till Valmtjärnen med Atle och Michael :o)
Bild från Kravattnet och måltavlan 300m (V-Max 65 grain)

14/3 Senaste månaden har det blivit en hel del fiske och lite skytte.
Varit till Åfjärden ett antal gånger utan annat resultat än några borrar och mörtar, samma gäller för Rännarsjön och Valmsjön. Fick i alla fall en del fina Abborrar när jag var med Janne till Åvika i skitväder och tappade en öring (mindre?) i Kravvattnet.
I dag var jag med Atle upp till Svarttjärn och lyckades få årets första prickiga fisk, en röding på lite drygt 1,2kg :-)
Provade V-Max 65gr som jag köpte på "Rea" i Umeå och de spred drygt 5cm på 80m i första försöket. Efter lite funderingar så minskade jag COL med en dryg mm. Vid nya försöket var sämsta träffbilden 15mm och farten med 30gr Viht-135 1002m/s på ca 20m. Testade även 31gr dom höll ihop bättre (missat av kronografen) så det kommer bli årets bäverladdning.
Bilder från fisket i Åvika och på dagens Röding

14/2 Vintern fortsätter att flukturera. Var i Västersjön och fiskade på en sjö fylld med stöp/slask ovanpå isen (årskort, ingen fisk).
Varit till Åviken och Åfjärden (årskort) med ringa resultat men med bättre isar. Annars har det blivit en del utflykter med skidor.
Bilder från de senaste veckorna

24/1 Andra varvet upp till Björnbäck gick bättre. Förra fredagen så försvann Bilbo en dryg kilometer bort och sprang omkring där en stund innan han stod still enligt GPS'en. Misstänkte att han helt tappade vittringen på mig och sprang dit vi var gången innan och letade mig. När jag väl kom fram till honom satt han under en tall och väntade på mig. Inga andra djur i/vid hans spår när jag kollade utan bara långa ensamma språngspår till han stannade under tallen.
Idag tog vi oss upp till Pulltjärn i det fina (vår)vädret där vi stannade och fikade innan vi tog myrarna tillbaka. Såg en del orre och järpe i luften samt spår efter ripa, räv, tjäder och RÅDJUR.
Efter vi passerat bäcken tyckte jag att det var en svart fågel som lyfte i en sluttning en bit bort. Stannade och tog ner bössan från axeln samtidigt som Bilbo fick vittring och drog uppför backen åt det hållet. Strax därefter kommer en tjädertupp glidande som jag lyckas fälla med drillingen. Bilbo kommer efter och jag skickar honom efter tjädern sam han hittar och håller fast. Han ger den ett par omruskningar när den rör på sig och är vid den tills jag fått av mig skidorna och tagit mig ner till dom. Vi var båda stolta och glada efter dagens äventyr och Bilbo har varit helt utslagen ända sedan från vi kom fram till bilen.
Har även varit ner till Köpmanholmen och fiskat (abborre+sik) och där snackat med en som jagar i grannområdet till Björnbäck.
Bild från dagens fika i (vår)sol och på tjädern

10/1 Provat Hamptjärn och Svarttjärn utan större framgång.
Så igår var jag åter till Åfjärden och drog några abborrar. Tog med mig hem några stycken (4st=9,3hg) för att prova på att fjälla dem istället för filéa. Lagade till dem idag och det var lika jobbigt att fjälla abborre som jag mindes och de missade fjällen lika stora och stenhårda som jag mindes. Tyvärr blev smaken bra så jag kanske måste ge rätten ett par till försök.
Stekpanna med panerade och stekta borrar som gjort en extra tur i ugnen.

1/1 Årets första fisketur gick till Åfjärden. En hel del fina abborrar, tre plusgrader och sol bakom molnen :-)
Gårdagens fiske gav en borre.
Hyfsade borrar som var upp och vände