Årets jakt och fiske

28/10 Lyckades hitta en is för att fiska på innan oktobers utgång.
Resultat en röding på lite drygt 1,2kg tog på minibananen :o)

7/10 Åter från Norge.
Kom hem förra lördagen efter en Vecka i Råkvåg Norge med SFK Storfiskarna. Klubben hade ordnart med boende, samåkning, och båtar. Så när de undrade om jag vill åka med så var det bara tacka och ta emot.
Bra fiske efter Sill, Makrill och inte minst Kummel.
Lite bilder från Campen och från fisket.

18/9 Fick skjuta en tjur under årets älgjakt!
Vi jagade lördag söndag utan att något blivit skjutet. På måndag lät det fortsatt som stolpe ut. Vi gick ut strax efter sex på morgonen och vid tolvtiden var det fortfarande inget skjutet och hundförarna skulle ta omtag. Joel satt på Anders gamla pass och plötsligt hörde jag hans hund skalla. Jag satt på Kalles gamla pass så var det nära och gjorde mig beredd. Någon minut efter skallen kommer älgen i fullt trav upp längs kanten av hygget så jag pangar på. Skottet kändes hyfsat men lite konstig vinkel, snett framifrån, och älgen bara ökar farten men fortsätter upp mot mig längs hyggeskanten. Så jag reser mig och skjuter igen, utan effekt. Flyttar mig några meter uppåt så att jag ska få fritt skottfält när den kommer fram bakom slyet och pangar på ett tredje skott. Älgen rasar ihop som om jag träffat ryggen. Kliver fram till älgen för att kunna ge ytterligare ett skott om den reser sig från granen den rasat in i. Den försöker ta sig upp på benen igen men rasar ihop och det är över.
Jag ropar på radion att den ligger och nästan under samtalet skjuter Stefan en liten kviga. Så från inget på nästan tre dagar så blev det två vuxna inom tio minuter.
När Joels hund dyker upp är den försiktig men kommer fram efter ett tag och låter sig kopplas och får mycket beröm.
När älgen flåddes hittades en perfekt svampad kula (Oryx) men när vi sredan styckade älgen hittade vi en andra kula som satt i bogen och var helt oexpanderad (se bild nedan). Det kanske var förklaring till att den fortsatte springa efter första skottet som satt bra men å tredje sidan så var ju lungorna ordentligt punkterade..
Det har blivit lite fiske i sommar då jag har frysen full sen Norge trippen och ska till baka till Norge nu till helgen. Vi satte ut lite kräftburar för att inventera beståndet i Moälven men utan resultat. Däremot metade jag mört och Amerikansk bäckröding med långspö och toppknuten lina för att vi skulle få agn. Det är roligt att meta, speciellt när det finns ett behov av fisken man får upp.
Har även varit upp och letat fågel med Bilbo, som börjar bli gammal :( Tyvärr inget skjutet och under premiären hade vi egentligen bara två kontakter och ingen skogsfågel längs småvägarna så det känns som det var ett dåligt fågel år på marken...
Bilder på Älg och kulorna

Bilbo

15/5 Hemkommen från Lofoten Vaeröy dit Janne och jag åkte med Örjans fiske. Jag tog lillbilen och hämtade upp Jan i Umeå och sedan fortsatte vi upp mot Piteå därifrån bussen skulle gå 04:00. När vi stannade några mil innan Piteå kunde vi känna doften av glykol komma från bilen. Då inga varningslampor lös fortsatte vi de sista milen in till Piteå utan problem. Väl där så hittade jag en ½flaska glykol som gurglade ner i utan att något rann ut så troligen var det ingen större läcka. Vid hemfärd fyllde jag på en knapp liter innan det var fullt och märkte då inte av något problem.
Vi var knappt 20st på en stor långfärdsbuss så alla fick dubbla säten att sitta och försöka sova på. Örjan hade rekommenderat att ha med sig en kudde på bussen vilket underlättade för oss som kom långväga ifrån. Efter några stopp längs vägen för fika och plocka upp folk kom vi till Bodö där färjan till Vaeröy skulle gå kl 13:00, med oss och bussen ombord.
Överfarten tog ca fem timmar innan vi kunde komma iland på Vaeröy. Jan och jag kvarterades in i Barracken där även de andra två (Mats=guide, Sven=kock) i vårat båtlag inkvarterades. Lät lite jobbigt med baracken men var ett lyxigt enkelrum med WC&Dusch vilket var betydligt bättre än de delade 2&4 bäddars rummen i huvudbyggnaden.
Morgonen efter så var det genomgång av båtar smt en rundtur med bussen runt ön. Vi som hade sett om paret på Vaeröy fick veta att torn & chokladfabrik brunnit och paret flyttat från ön.
Första kvällen fiskade vi torsk och Mats visade vägen och kom med tips som gjorde att jag inte förlorade så mycket på botten resten av veckan. Den första kvällen fick vi över hundra kila torsk och några grova sejar som gav var och en av oss ca 5-6kg filé. Dag två var vi trötta med fortsatte att dra lite torsk och sej. tredje dagen försökte vi med Hälleflundra och fick tack vare Mats tips upp två stycken, en på jigg (6kg) och en på Wobbler(14kg). Vi fortsatte veckan med fiske efter rödspätta då det vädret var lite opålitligt och vi kände inte för att dra långt ut.
En av dagarna fick vi båtförbud då Vidar, ansvarig för Campen inte ville släppa ut någon i dimma då risken finns att du inte hittar igen en person som faller över bord.
Hemvägen blev lång då vi fiskade sista dagen till tre tiden, tog hand om fisk till strax efer fem. Åt, städade och packade till 21:00 då bussen gick, var i Bodö 0:30 ochi Piteå 07:45. Släppte av Jan vi tiotiden i Umeå och var hemma vid tolvtiden. Då jag tyvärr inte kunnat sova mer än några minuter på buss och färja var jag helt slut när jag äntligen kom hem. Men det var en fin tur och jag hade med mig min kvot på 18kg fisk i filé och spättor.
Bilder på Vaeröy

Bilder från fisket

Bilder på fiskar

Pimpelfiske hela våren med hyfsat resultat en hel del öring och röding har kommit upp inga rekord och inga katastrofer.
Även varit några turer och letat efter toppfågel och bara sett dem längs vägen upp till marken.
Bilbo och jag hade även rekat efter Bäver men det blev Norgefiske istället.