Årets jakt och fiske

12/3 Lördagen var vi ett gäng som åkte till Gambotjärn och på 4 man fick vi att napp, som lossnade :(
Efter gårdagens tandläkarbesök så behövde jag lite uppmuntran och åkte ner till Köpmanholmen. Kalasväder med sol och knappt någon vind. Fick några abborrar och några mörtar innan en större regnbåge nappade. Tror jag då gått igenom hela mormyska asken och testade slutligen ett blänke med räka under. Fina fenor och ett fartfyllt napp som skulle upp ur det igenisade 135mm hålet. Men då den var lång och fin, 57cm och 1,99 kg, så kom den igenom utan större problem.
Bild på Bilbo och Regnågen

7/3 Provade skidorna för första gången denna säsongen. Bilbo drog och jag hängde bakom och försökte hjälpa till med stakning. Vi tog oss fram och åter till fjälludden från Nyänget. Tunn frusen snö med en knapp centimer nysnö på gjorde att det gick fort och lätt. På tillbakavägen, när vi båda var trötta och en av oss hade problem med snö som fastnade i tassarna och den andra med armarna, snittade vi ändå strax över 10km/h.
Tisdags var vi ner till Sund och pimplade spigg någon timme...
Bild från dagens utflykt och från Sund.

3/3 Dagens utflykt till Köpmanholmen gav två överraskningar. Jag fick en för stor fisk för första gången. I det här fallet en abborre som var längre än max längden för fvo vilket är 35cm. Janne lyckade förutom abborrarna dessutom dra upp tre sikar vilket var imponerande.
Bild på den för stora fisken :o)

28/2 Var till Åfjärden i måndags och lyckades tappa en havsöring (35cm-40cm) som följde med upp till hålet. Hade även lite borrar och någon mört som följde med upp. Jag hade dessutom en ordentlig fors av smältvatten ner i hålet.
Dagens äventyr var kallare men gav några abborrar, två mörtar samt en regnbåge 59cm 2,77kg som högg på den lilla gröna med rubiner.
Film från måndagens aktivitet i hålet och dagens fisk.

23/2 Sedan sist har jag lyckats bryta sönder mina nya fina isborr när kronan frös fast i isen i torsdags. Så nu får vi se vad Generalagenten säger då jag inte längre kan gå in till Benerus, där jag köpte borren i januari, för att visa borren och få råd och hjälp. :(
Var förbi Benerus i går då det var utförsäljning efter konkursen, kändes lite som gravskändning. Jag var där ca 20min efter att de öppnat. Det var lång kö utanför och när jag pratade med en gubbe så sa han att kön var mycket längre tidigare men affären var full och nu slussade de in folk allt eftersom. Känns tragiskt att en affär som drar så mycket folk vid sin utförsäljning inte kunde klara konkurrensen från nätet.
Brydde mig inte om att fynda utan åkte hem för att åka dit senare och köpa lite förbrukningsmatrial.
Bild från Benerus 2019-02-22

19/2 Varit en tur ner till Sund med A+fru i söndags. Vi hade en fin dag på isen men det var bara spigg som nappade. Var en del nyare hål med blodfläckar så jag var inte ensam om att fått fisk där.
Idag återvände jag till Åfjärden för att slippa spiggen och försöka på regnbåge igen. Sol och vårkänsla men tjock is och ganska långt mellan nappen. Fick en ½kg borre (på den mindre vita myskan) som fick gå tillbaka. Bytte så småningom till den stora gula (minibalansaren) och fick ett ordentligt hugg.
Blev lite orolig att det skulle vara en större abborre, för så tung som den kändes skulle den aldrig gå igenom 135mm hålet. Så blev glad när jag äntligen fick se något prickigt nere i hålet. Tyckte det såg ut som en havsöring och efter ytterligare några minuters kamp på mormyska spöt fick jag in den i hålet. När jag då sträckte linan och greppade den så lyckades jag bryta av spöt.
Gjorde ju egentligen inget då jag hade fått ett bra grepp om öringen men lite trist att det är andra gången jag bryter av ett av dessa spön på detta sättet. Tur nog köpte jag på mig ett lager av dessa spön då jag hittade dem hos Benerus i höstas. Efter den fångsten så hade jag fyllt fiske kvoten då det är max en öring (+50cm) per dag på kortet och denna öringen var lite drygt 60cm och 1,97kg. Minnes fel, det var 3/dygn som gällde, men har ändå nog med fisk i frysen :o)
Avslutade dagen med att åka ut och kolla havet som enligt en hundpromenerare bröt i natt.
Bild från dagens utflykt med öringen i Skryllan.

13/2 Åkte ner till Sund, där det blåste ordentligt, för att se om det fanns någon sik (eller h-öring). Började inne vid kanten (135mm Rantala borren) utan andra påhälsningar än spigg så jag provade längre ut i viken.
Använde räka idag och fick för mig att spiggen inte var lika ivriga/snabba på den som på maggot. Var oväntat djupt ute i viken (~6m) så jag jobbade mig inåt i viken med tanke på att jag skulle hitta en tröskel. Jobbade mig in till en knapp meters djup utan där blev jag en stund då jag tyckte mig se en skugga svepa förbi. Fick sedan ett par ordentliga napp som lossnade nästan direkt. Tror problemet var att jag drog in linan ganska ordentligt direkt i nappet. Då öringen ofta vänder sig mot hålet med öppen mun och skakar så drar jag då loss kroken. Om jag däremot är försiktig och låter den dra iväg en stund så verkar det som om myskan sitter bättre. Fick de första nappen och fisken (49cm 1,23kg) på den långa svarta med röda tofsar och mormyska spöt. Då jag tappat lite väl många så bytte jag till den större vita med rött och det lilla glasfiberspöt. Lyckades få ytterligare tre öringar varav en riktigt fin (fenklippt) blank på 54cm och 1,43kg. Som sista fisk fick jag en regnbåge (53cm 1,66kg) som kämpade på bra.
Bild på de tre som jag tog med hem och närbild på den fina :o)

7/2 Åter till Åmynne.
Tre turer utan regnbåge men idag tog jag i alla fall med mig några abborrar hem 7st=1,7kg. Kalasväder, solsken, vindstilla och ca -5C. Hade sällskap av Atle och Ulf som också drog abborrar.
Bild från dagens utflykt

25/1 Tog 150mm borren idag och återvände till fjärden. Borren är bra men handtaget är dåligt. Glapp åt alla håll i båda skruvarna så att borra med den känns inte bra :(
Fick några borrar och ett par mörtar innan en ordentlig regnåge nappade på den långa vita mormyskan med räka. Tog en stund att få in den till hålet men väl där var jag mycket tacksam för det större hålet. Denna fisken var något längre (61cm) men inte samma fyrkantiga utseende som den förra så vågen stannade på 2740g.
Bild på dagens fisk.

23/1 Köpte en ny rulle till det lilla glasfiberspöt då jag haft problem med isbildning i mormyskaspöts ringar.
Använde den och den nya borren som jag också inhandlat hos Benerus . Rullen fungerade bra och borren var kanon, men kanske lite smal då jag förutom några fina abborrar också fick en regnbåge (57cm) som vägde 3036g på hushållsvågen här hemma. M.a.o. så gick huvudet in i hålet men resten av fisken var jag tvungen att vålda igenom med huggkrok.
Bild från havsbadet och på dagens fisk som också är personbästa med 3036g.

15/1 Ännu ett par varv till Åfjärden. I helgen fick jag några abborrar och och träffade Alex. Väl hemma fick jag höra att de återigen fått Regnbåge där vi suttit, men först när de provat på räka.
Så imorse tog Bilbo och jag en tur dit för att pröva med räka. Tyvärr var det riktigt kallt och blåsigt på isen där i sundet så vi blev inte där så länge. Tur nog fick jag förutom några borrar även få upp en riktigt fin sik (6,3hg) och en regnbåge (1,62kg) innan fingrarna domnat helt i vinden. Så jag tackar för tips på plats och bete :o)
Bild på siken med räka och på båda dagens fiskar.

10/1 Under gårdagen promenerade Bilbo och jag runt Ödstjärn. Jobbigt att gå, en tjäder(?), en orrhöna samt ett helt osett uppflog i skogen var det enda resultatet.
Har varit ytterligare två vänder till Köpmanholmen varav den första gav en hyfsad abborre och den andra för att povfiska det öppna havet vilket gav noll.
En bild från fisketuren tillsammans med A. till Åfjärden och en bild på Bilbo från i går

5/1 Två dagars fiske med klent resultat.
Gårdagen tillbringade jag förmiddagen upp vid Svarttjärn med ett försiktigt napp på den stora gula "Myschkan" som tyvärr lossnade när jag försökte hala in fisken. hade ytterligare en stöt på bete t utanför det bortre vindskyddet innan jag gav upp för dagen. Träffade åter T. upp vid tjärnen och han hade också bara haft en stöt på betet, så fisken var försiktig. Kvällen avslutades med torskrygg hos A.
Idag åkte M.F. och jag till Köpmanholmen för att se om vi kunde lura upp någon av regnbågarna som rymde för någon vecka sedan. Tipset vi fått var badplatsen, men kunde knappast ha menats havsbadet då havet låg öppet utan minsta tillstymmelse till is. Så vi körde in till Åmynnet och provade där i stället. Träffade M.L. där som berättade om havsöringsnapp och fångster vilket taggade oss bra. Jag gav mig iväg för att söka rätt på dem medan M.F. stannade kvar vid "bojen". När jag var några hundra meter iväg så hörde jag M.F. ropa och gick tillbaka till dem vid Bojen och då hade han fått en fin havsöring på dryga 1,5kg (min gissning). Så jag blev kvar där fick lite abborre och tappade en större fisk innan vi gav upp för dagen.
Fick inte med mig någon fisk hem men en fin dag på isen med sol, vindstilla och någon enstaka minus så det kändes mer som mars än januari