Årets jakt och fiske

20/12 Mörkt hela dagen :(
Åkte ut till Munkudden och tog några kast i morse och hade in en liten säl (strax över 1m) på knappt 20m fråm land. Fick för mig att den var nyfiken på vad draget var för något. Då den var på väg bort då den kom upp i ytan.
Åkte sedan till bryggan vid vändplatsen i Åviken och provade den nya skären som jag fått bytt av Benerus och som nu lätt grävde sig ner genom isen. Trögt fiske, lyckades bara lura upp en abborre innan det började regna och det kändes dags att åka hem.
Bild från Munkudden denna dag då solen knappt orkade upp och inte tog sig igenom molnen. Får hoppas att det efter imorgon återigen vänder mot ljusare tider. .

4/12 Efter lite snack med Atle provade jag att åka ut till Vikbotten. En fiskare höll på att packa ihop när jag kom, han hade fått två st. sa han? Innan jag hunnit plockat ur alla prylar och fått ordning på Bilbo så hade en ny fiskare dykt upp. Så vi gjorde sällskap ner på isen. Hyfsad is men borrskären måste bytas innan jag träffar på ren kärnis. Efter vandrat runt lite inne i viken utan annat än två småborrar, såg jag den andra fiskaren dra stora borrar (balans) varför vi drog oss mot honom. Även jag lyckades få ett par hyfsade mat abborrar, den största på ca 3,5hg (vertikal+lyskrok).
När napp perioden började mattas så bröt vi båda för dagen. Bild på Bilbo och dagens fiskar.

1/12 Börjar piggna till efter en vecka i flunsans tecken.
Åkte ner till Sund i söndags för att ta några kast efter havsöring. På promenaden till fiskeplatsen blev jag tvärslut, ingen ork eller kraft kvar samt kände mig trött och lite yr. Det blev några kast och lite mete innan jag gav upp och bestämde mig för att åka hem och vila skulle passa kropp och huvud bättre.
Lite bilder från söndagens fiske, traktorn på bilden nedan håller på att återställa vägen efter +93cm vattenstånd och kraftig SO-vind.

Fick även en kamin installerad i veckan, i stället för "troligen under december" då hantverkaren behövde vara nära centrum för något möte. Kaminen är välkommen då det känns som det snöat hela veckan

24/11 Snöstorm följt av regn och plusgrader vilket har lett till inställt fiske tidigare under veckan.
Lite lugnare idag så jag passade på att åka ut till Gullvik för att ta några kast innan affärerna öpnnade för
Black friday. Tyvärr inga napp, otroligt blött och inga vettiga affärer under dagen. Passade däremot på att köpa en jaktradio i morse.

19/11 Ispremiär i Björna med Janne. Tyvärr prickade vi även in det första ordentliga snöfallet så det var inte speciellt mysigt på isen. Tur nog fick vi varsin tröstfisk Jan, jag och Bilbo. Janne fick en riktigt vacker röding vi andra fick nöja oss med öring.
Hade snöat så pass mycket när jag kom hem att jag fick satsa genom vallen som var mellan vägen och cykelbanan för attt sedan stanna där och försöka skotta upp infarten.
Bild på de två fina fiskarna och sedan ett försök att tydlig göra dagens väder

16/11 Fisk finnes men vill inte nappa. Inget mete idag men ganska mycket med Bombarda. Is börjae bildas på vattnet och i spöringar vid hemfärd.

Is började bildas inne i den stilla viken

13/11 Tror jag hade tre sälar som sällskap idag. Två stycken som var in på ganska nära håll och som höll ihop och en som var längre ute i fjärden. Lyckades inte lura upp någon öring med spinn utan kastade bara bort den lilla wobblern.
Lyckadeds däremot få två öringar på mete, tyvärr lossnade den lite större (ca. kilot) då det var lite knepigt att bärga den på lilla mormyskan och en vattefylld kula. Mete är kanske lite tråkigt men det gav många napp idag även om det bara var två fiskar som jag fick kontakt med.
I helgen jagade jag med gänget här i Ö-vik och såg inget med lyckades kortsluta jaktradio i regnet. Den låg i jackfickan och när Atle ringde och berätta att jakten var slut men att de inte kunde nå mig på radion var min radio varm och i kontinuerlig sändarläge :-(

Försökte fotografera de närgågna sälarna men har för dålig zoom för att det ska synas annat än som fläckar på vattnet och en bild på den lilla färgade.

7/11 En trevlig dag utanför Skule. En liten blank öring och en sik som lossnade när jag funderade på var jag skulle landa den bland stenarna. Hade dessutom flera napp på mete med mormyskan samt en något större följare (~1kg) som hängde efter så att den nästan strandade när den skulle ta wobblern.
Från dagens fiske "Kväll i Högakusten"

5/11 Varit två dagar med jakt nu i helgen. Gårdagen som gästjägare här i Övik, inbjuden av Atle och i dag på Nordviks marker. Gårdagen var fin med vackert väder men ingen älgkontakt för mig. Hundföraren berättade att ett ekipage gått ca 150m bakom ryggen på mig. Eventuellt kan jag ha hört hunden men kopplade aldrig att skallen skulle tillhöra någon från oss.
Idag satt jag på AndersW pass på Nordvik och fick en hel skock älgar på mig. Eller snarare så skymtade jag en hel hög med älgar bakom granarna när de kom från Anders gamla pass nere i svackan. De fortsatte upp på berghällen men där vände en tjur och en ko och kom springande längs med bergkanten bort mot mig och passerade på ca 15m. Då vi bara har kalvar kvar på tilldelningen så var det bara låta dem springa förbi och hoppas på att det skulle komma en kalv efter, vilket det inte gjorde.
Idag var det verkligen livat i skogen med tre hundförare som stötte älgar åt alla håll. Till slut lyckades också en av hundförarna knäppa en kalv borta på Ry, så dagens jakt gav verkligen mersmak.
Bild från dagens jakt där jag ringat in en liten gran som älgarna passerade hitom från passet sett. Samt en bild från gårdagens vackra pass där tyvärr ingen älg ville passera

30/10 Ingen fisk sedan senast men ett par trevliga dagar i fält. En tur ner till Skule igen där jag träffade Michael F. som verkar ha fått fisk med flugspö medans min haspelrulle la av helt. Den har blivit trögare och trögare att veva med så efter Skuleturen blev det ett besök hos Benerus och en ny haspelrulle (Penn F-II)från Rean.
Gårdagens förgylldes av att Bilbo lyckades stöta ut tjur, ko och kalv under älgjakten. Tyvärr fick ingen passare läge på kalven men känner mig ändå nöjd med vår prestation.
Bild från Vitansberget som Bilbo och jag var upp på under gårdagen samt katalogbild på den nya rullen

25/10 Tandläkarbeök i Härnösand. Stannade på tillbakavägen utanför Skule och tog några kast i kuling och regn med inslag av snö :(
På bortre sidan var det så kraftig vind att det var svårt att stå, och om man kastade tvärs vindriktningen, så drog vinden i linan draget genom vattnet. Men i viken vid byn var det lungt och där lyckads jag bärga två öringar, en utlekt ca. 30cm som snabbt fick gå tillbaka samt en i fin form 43cm (7,5hg) som fick följa med hem.

Ett försök med att fånga vinden i bild och sedan den utlekta som tog på en hembunden Mickey Finn, vilken en senare (tappad) fisk drog ner till draget. Samt fisken på 43cm som högg på ett genomdrag och som fick följa med hem

21/10 Roat mig med Bilbo idag och gått igenom Björkudden med passare ute. Tyckte vi täckte marken väl men lyckades bara stöta ut en oskjutbar kviga. Vilket i och för sig får räkns som ett fall framåt då vi inte stött fram något alls tidigare, möligen med undantag av AW's tjur. Torsdag var jag ner till Docksta och lyckades få upp en liten havsöring samt tappa två riktigt kraftiga hugg. Hade dessutom ett lätt påslag som gav en enorm virvel ca 20m ut. Så åkte förbi Naturkomapniet idag och handlade lite nya drag som de förhoppningsvis ska fastna på. Är speciellt nyfiken på draget med genomgående lina vilket är det Danska favoritdraget.
Bild från den första lilla havsöringen på länge och på Bilbos GPS spår från Björkuddenn

18/10 Det är något skumt med mina havsöringsställen :(
Började ute vid Munkudden och varken såg eller kände någon fisk, förutom några spigg då. Fortsatte ut till Storstensudden då det var en för fin morgon för att åka hem från havet.
Efter ett par kast så fick jag ett tungt napp, så pass att jag var tvungen att hålla spöt stilla för att se spöt gunga och vara säker på att "tångruskan" levde. Misstänkte ganska snabbt att det var gädda då det var tunga kraftiga rörelser från fisken. Blev också bekräftat så fort jag skymtade fisken i vattnet att det var gädda. Den var ändå så pass pigg att det blev ett par ganska långa rusningar innan jag fick in den så den kunde mätas (79cm), fotograferas och släppas loss.
Bild från dagens andra fiskeplats och på gäddan

11/10 Ingen havsöring trots två återbesök till platsen. I måndags fick jag dock ett tungt napp som följde med in till strandlinjen. Tyvärr var det en gädda på ca 4kg som gick lös när jag försökte pressa upp den på strand.
I morse när jag var där så kändes det så pass dött att jag efter ca. 2tim flyttade mig till Åviken där det pågick abborr rally. Det var stora plask i ytan efter jagande och flyende fiskar. Så jag satte på den blåblanka herringen igen och kunde nå ut till de vakande abborrarna. Tror jag fick fisk på de tre första kasten och sedan tappade jag räkningen på hur många borrar det blev. Tog hem fem (~8hg) men kommer nog att minnas rallyt mest för att det var första gången jag fick abborrdubble på spinn (2gånger). En hel del fisk tog på upphängaren som var en rosa räka vilket ledde till en del botten napp då draget blev hängande efter den kämpande fisken.

Tog bild på dubblen men de blev tyvärr väl oskarpa, men tillsammans kan de kanske visa lite av den?

7/10 Ytterligare ett av tipsen kontrollerat.
Missade tyvärr ett samtal av tipsaren och därmed möjlighet att hänga med och få en guidad tur på ett av de andra ställena.
Dagens utflyktsplats såg i alla fall bra ut. Träffade dessutom en båtägare som bekräftade tipsaren förslag och kom med lite mer lokal förslag på var man skulle fiska längs med stranden.

Bilder från dagens utflykt, där man eventuellt kan ana Skagsudde fyren i bakgrunden på den andra bilden

5/10 Varit på möte med Moälvens Nedre FVO och Storfiskarna och erbjudit mig att hjälpa till med Fisketillsynen, får se om de törs ta in mig.
Fick i alla fall lite tips om fiskeställen som jag var tvungen att prova. Så idag var jag i väg till Fanön för att testa efter havsöring. Fick inget napp, men området kändes lovande och såg en liten öring (<=20cm) hoppa så det lär nog bli återbesök.

Bilder från dagens utflykt

3/10 Börjar få tillbaka kroppen efter Lidingöloppet och förkylningen som drabbade mig direkt efteråt. Tur nog hann jag få en riktigt trevlig fisketur innan jag snörvlande hamnade under täcket.
Var upp till Orvattnet och Bostjärnen den 27/9 och fick en fin fiske- och höstdag där.
Började vid Bostjärn men såg inte ett vak eller kände någon kontakt med draget så vände åter och provade vid Lilla Orvattnet först med samma resultat. Tog då tillflykten till vindskyddet och kaffe vid Stora Orrvattnet. Där såg jag också något ett enstaka vak långt ut, och blev därför kvar där. Provade kasta utan något resultat så jag riggade om till bottenmete med mask och en liten flötkula vid kroken. Så medan jag drack upp det sista kaffet nappade det äntligen. Tappade naturligtvis det nappet men när jag långsamt drog/pumpade hem betet så sög en öring (3-4hg) i sig masken och följde med hem. Vid femtiden började det vaka mer och jag lyckades tappa tre fiskar, varav en var upp på land (3-4hg öring) innan den lyckades sprattla loss. Alla högg på samma skeddrag, en wiggler herring, som jag efteråt satt dubbla ringar på samt bytt krok.
Det började också vaka längs med stranden varför jag plockade fram flugspöt och lyckades rte gånger lura fisken (misstänker den lilla rödingen från i vintras) att ta flugan men jag lyckades tyvärr inte kroka någon av dem.

Bild över Orrtjärn med kaffekanna, eld och Bilbo i förgrunden

16/9 Älgjakten över för september och det har gått halvdåligt. Tre vuxna (RB, IB, HF) av sex skjutna och inte någon kalv :(
Däremot har det regnat mycket och RB’s älg föll på ett riktigt brant och jobbigt ställe och tog oss en bra stund att dra fram. Gårdagen blev trots noll älgar fallna en ganska minnesvärd dag för mig och Bilbo. Vi började på Ry och eftersom jag blev ensam på den flanken så tog jag med mig Bilbo och band fast honom bakom mig på passet.
Älghundens GPS krånglade och det var svårt att se var hon höll hus men plötsligt knakar det till på hygget jag sitter vid och fram kommer fyra rådjur som stannar och tittar på oss en stund innan ”älg”hunden hinner i kapp dem, varvid de studsar vidare. Bilbo tog inte detta stillatigande. Att det studsar förbi rådjur som HAN inte skulle få följa efter! Och sen kommer en ANNAN hund som springer efter dem utan att fattar att jag borde släppa honom också!
Vi kunde i alla fall koppla älghunden när den kom tillbaka och då fick Bilbo springa lös på vägen till hundföraren då jakten bröts när vi kopplade.
Efter återsamlingen så gick jag med Bilbo mellan Norrstigen och E4:an för se om vi kunde putta fram någon älg. ”Älg”hunden tog området mellan Norrstigen och Norafjärden och fick ett tips av en passare om ko och kalv nere vid stranden. Så när jag och Bilbo bröt och började gåt tillbaka mot slakteriet så ser vi hur ko och kalv grå över traktorvägen vi går längs och strax efter kommer den där älghunden igen!! Fortfarande fattar jag som husse ingenting och släpper inte Bilbo fast han helt klart är beredd på att följa efter…..

Bild från hygget utan rådjur

20/8 Nytt försök med fiske i strömmande vatten. Denna gången åkte vi till Järjagården och försökte oss på Vojmån. Tyvärr var det allt för högt vatten (64 kubik) för att vara ett bra fiske då vattenföringen tydligen ska hålla sig kring 25 kubik. Så trots tips från ägaren och inlästa fisketidningsråd så blev det långt mellan nappen och ännu längre mellan fiskar över minimimåttet
Ån såg bra ut, men med långt mellan nappen och skitväder, så blev jag mer sugen på att åka upp hit med Bilbo och testa på jaktmarken som Järjagården ståtar med, än att återvända för att vifta med fiske spön.
Stämningsbild från fisket och en harrbild fottad under vattnet där man ser fenornas färger.

12/7 Hemma efter att ha blivit bortjagad av Svián (Svidknott) från ett annars fantastiskt område.
Spanat in det på nätet och kartor, då det låg på Fjällfiskekortet så var det bara beställa på nätet och åka till Fjälls. Tyvärr visade det sig redan första kvällen att Jan, Bilbo och jag hade miljoner av knott och Svidknott som sällskap. Svidknotten drev runt i stora moln som fann dig så fort du stannade och det blev i längden för jobbigt, speciellt efter som regnet tilltog i dagarna två. Så två dagar stod vi ut och den tredje bestämde vi oss för att det inte var värt besväret. Visst, naturen var underbar det vakade konstant och det verkade finnas stor fisk i flyn även om jag bara hade kontakt med mindre. Lyckades faktiskt bara få en över 30cm, på Peters torrfluga, vilket var minimimåttet i rinnande vatten.
Men när man funderar på om det är värt att äta, då man måste lyfta slöjan på mygghatten för att kunna stoppa något i munnen är det inte roligt längre. Vi var ju där för att det skull vara sköna och avstressande dagar :( De tre sista måltiderna var jag tvungen att äta gående då det annars blev för mycket knott. Men minnet av platsen finns kvar och det borde ju gå att ta sig dit när det inte finns knott.
Lite bilder från Flyn, ån och lite knott på ett regnställ

27/6 Blev tvungen att åka upp til Sollefteå då jag glömt att handla hundmat när FODAX passerade Ö-vik.
Passade därför på att prova ett "hemligt" vatten som Peter S. tipsat om tidigare. Väl framme vid sjön som låg knepigt till så blåste det styv kuling. Inte optimalt flugfiskeväder men jag gjorde några försök i går kväll på läsidan där ett fåtal sländor dansade. Fick en liten öring, under 20cm och tappade en hel drös småfisk som var och nafsade på flugan utan att fastna.
Testade med maggot på liten krok och ett 2g's flöte och lyckades då få upp en Elritsa vilken borde kunna vara smaskens för sjöns större öringar.
När Bilbo och jag vaknade i tältet i morse blåste det fortfarande lika mycket, så i stället för att trassla med flugspöt i vinden under frukosten så fyllde jag kroken med maggot och hiva iväg det med en flytkula.
Vid andra kastet när jag trasslat ut linan från träd och buskar som den drivit in i, och skulle veva in, så satt det en ordentlig öring på som jag aldrig märkt när den högg. Det var bara tungt, och så drogs linan ut med ett sjungande av linbromsen. Tror det blev ca. tre st +tio meters rusningar innan jag fått in den till närheten av stranden och inte heller där kunde kunde jag se fisken, mer än i ytplask och virvlar, fast vattnet var klart. När den började tröttna och jag kunde börja leta efter en plats att bärga den utan håv så tyckte jag inte den såg så stor ut som den kändes på spöt.
Lyckades så småningom få in den mellan några stenar och kunde hiva upp den på land, och det var nog en av de bredaste öringar jag fått. Den var i otroligt fin kondition och vägde slutligen 1,7kg och mätte 51cm så jag förstår varför Peter vill ha sjön för sig själv, och några vänner :o)

Elritsan och den gula jätten .

21/6 Testat Nätra- och Lögde-älvar nu i dagarna. Lögde vinner på alla sätt utom avstånd hemifrån. Testat Nätraälven nedströms och uppström Bjästa men med enbart lite stäm som resultat. Var idag till Lögde och fick några små harrar men såg de stora fiskarna vaka! Lyckades inte lura upp någon större men hoppet fanns där då småfiskar hoppar kontinuerligt samt då och då ett kraftigt plask av någon jätte som vältrar sig i ytan.

15/6 Blev en fin sommarkväll så jag var tvungen att åka upp till tjärnarna för och se om det var någon aktivitet på fisken.
I första tjärnen, den som ska innhålla röding, vakade det en del och jag lyckades efter en bortkastad fluga landa en öring(?) när jag la ut flugan vid ett av vaken. En vacker liten gulmage som fick gå tillbaka.
Bilbo och jag gick sedan upp till den övre tjärnen där jag tappade en öring sist i förhoppning om mer fisk och mindre mygg. Även här vakade det längs med sjökanten fast ingen sländkläckning och naturligtvis lika mycket mygg.
Knöt fast en hembunden "rådjurspuppa" som var det som jag fått på tidigare och lyckades lägga ut den där det vakade strax brevid flugan. När jag då tog in lite lina, så att flugan rörde sig lite, så sögs den ner och fast fisk. Ingen jätte men en hyfsad öring kring ½kg som försökte trassla in sig vegetationen. Lyckades hålla bort den från de lite kraftigare växtansamlingarna och kunde bärga en vacker öring som fick följa med hem.
Smög på ytterligare en vakande fisk som, också visade sig huggvillig, men då kroken satt en bit in och det var lite knepigt att få loss den med tången så fick det vara den sista för dagen.

Den gulmagade samt en bild på flugan i mungipan på den som fick följa med hem samt en stämningsbild från sommarkvällen .

11/6 Blivit en del fiske men väldigt lite fisk. Hängde med Janne ut till Gidälven och kände inte ett napp. Inte heller Janne var nöjd fast han fick både napp och upp en öring (se bild nedan).
Har även varit upp till Orrvattnet och Botjärnen och hade en riktig trevlig dag i Botjärnen då det vakade sparsamt. Jag lyckades ändå intressera öringen fem gånger var av jag kände fisken två av gångerna i andra ändan i linan. Första gången bara som en tyngd men till slut lyckades jag få den att hugga ordentligt. Varvid den genast störtdök ner i den rikliga bottenvegetationen och lyckades där flytta över kroken till växtligheten. Men det kändes ändå helt ok att bli lurad av fisken efter att faktiskt efter så lång tid att lyckas lura den till hugg.
Har nu även provat på att fiske i Strömsån som ser ut som riktigt intressant vatten för vitfisk.
Bilder från senaste utflykterna dels på Jannes öring och den flugan som det slutligen lyckades lura öringen till hugg. Även två bilder från Strömsån på ett f.d. utsiktstorn och på den sträckan som vi försökte fiska idag.

26/5 Flytten till Ö-vik avklarad och äntligen lite tid och ork för fiske igen. Provade Gvalsjön tidigare i veckan utan något resultat och endast något enstaka vak. Dagens utflykt fick gå till Butjänarna och inte heller där var några vak men lyckades i alla fall lura upp en fin öring med en harörenymf med orange huvud. Rund över magen och precis över kilot (48cm) men det var också enda nappet jag hade idag. Väl hemma så visade det sig att den tydligen livnärt sig på grodor, se bilden nedan, så inte konstigt att mina flugor inte dög.
Bild på dagens öring och på maginnehållet.

29/4 Var och gjorde ett försök i Hamretjärnarna idag och fick en gammal visa i huvudet.
Sov, du lilla videung,
än så är det vinter,
än så sova björk och ljung,
ros och hyacinter.
Än så är det långt till vår,
innan rönn i blomma står,
sov, du lilla vide,
än så är det vinter.

18/4 Sista dagen med årskort till Gådeån. Tog en sista runda i förmiddags. Uppe vid Badgrubba fick jag först ett hugg på den gula TE-Rapala, bytte till en öringsfärga ABU-Tormentor och fick ett ordentligt napp då wobblern drev över ån. Visade sig vara en +½kg gulmagad öring av typen som stannar i ån och inte är havsvandrande.
Gårdagens tur med flugspö och spinnspö gav inte ett napp men is i spöholkarna.
Isens klockspel i ån från gårdagen och en suddig mobilbild på dagens fisk

15/4 Lite fisk i Ö-vik men lyckades lura upp en lagom blank bit för dagens lunch ur Gådeån. Inte helt nystigen men hyfsat blank och lätt fjällad ½kg's fisk.
Gick med lilla black max utrustningen idag då det var kring nollan och den är laddad med nylonlina vilket fungerar bättre än spunna linor när det är minusgrader. Tyvärr är det också svårare att kasta med de riktigt lätta wobblers som jag föredrar och det slutade med att jag bytte till ett gult skeddrag (viking herring) som det högg på vid bommen.
Dagens fångst

9/4 En vecka med fiske i Ö-vikstrakten med bara en liten röding att rapportera. Då Gådeån öppnade i går så passade jag på att ta några kast nu när vi kom hem i kväll strax efter sju. Kändes lovande med en liten bärgad och en större tappad, både på Wobbler. Så i morgon får vi se om jag hinner gå förbi ån med flugspöt.
Bilder på den lilla rödingen från Orrsjön och dagens lilla som nappade vid telefonstolpen

1/4 Vädret är dagens skämt :(
Var i Ö-vikstrakten igår och njöt i solskenet (Önskasjön) och av flyttfåglarna som kommit åter Tofsvipa, Trana, Grågås (+Sädgås?), Kanadagås m.m. som samlats i Lakasundet.
Och hur ser vädret ut i dag?
Snöslask och någon sorts dimm-nederbörd med snålblåst :( Om det inte vore för att hunden behöver sin promenad skulle jag legat kvar i sängen en sådan här morgon.
Annars tog jag en tur till Kungsgårdsviken i veckan för att kolla om det verkligen gick en massa stor abborre där och nej, det gjorde det inte. Blev i alla fall några matborrar som jag lämnade hos Åke innan jag fortsatte till Peter på kaffe och för att kolla in hans flugor och snacka fiske.
Bilder från Ö-vik 31/3 Önskasjön och Lakasundet, och från fönstret i Härnösand 1/4 samt flugorna jag fick med mig från Peter som ska fungera som mallar och inspiration

23/3 Tog en tur upp till Hamre idag för att komma ut. Men då jag blev så slut sist jag var där så lämnade jag isborren hemma och tog bara ryggsäck med spö, maggot och isslev. Tog även kängor och anorak istället för stövlar och flytoverall då jag framförallt räknade med att gå mycket idag. Uppe på Fäbosjön träffade jag på två som tagit skotern upp, blev lite dålig stämning när jag skulle kontrollera fiskekorten som inte hade något datum ifyllt :-( Så efter lite funderingar så gjorde vi så att jag tog korten och lät de både fortsätta fiska, med möjlighet att kontakta mig om det skulle komma ytterligare någon kontrollant.
Har annars varit ut till Notsand och Häggsjön samt löst fiskekort till Gideåvästa fvo senaste veckorna då förkylningen satt stop för längre promenader tidigare.
Bild på det beslagtagna fiskekorten (svärtade namn) och från Notsand på Bilbo som då inte är någon Badkruka

15/3 Förkyld men ganska nöjd med mig själv :o)
När jag satt på isen på Iggen i fredags så ringde Gösta för att höra "om jag skulle dyka upp i morgon lördag"?? Efter mina frågetecken så förklarade han att jag borde ta mig till Storvegsjön och Öbackanappet som Fiskeklubben organiserade. Bestämde mig för att vara solidarisk med klubben och ställa upp, speciellt eftersom det verkade bli fint väder på lördagen.
Väl framme så var det gott om folk och fint väder och några kända ansikten från tidigare tävlingar. När startskottet gick så tog jag rygg på Patrik, som alltid brukar placera sig högt i resultat listan, och knallade efter honom iväg mot horisonten.
Jag fick en del abborre direkt, men den var liten, typ 10g fiskar. Men satt kvar och borrade tills jag var själv kring skäret och fisken slutat nappat. Kollade var det satt mest folk och tog mig dit med Bilbo i snöret. Så länge jag fiskade så tog Bilbo det lugnt och låg i solen med kopplet löst men så fort jag gjorde en större förflyttning så studsade han som vanligt i kopplet.
Väl framme vid ansamlingen av folk såg jag att Patrik var inne i klungan och drog fisk så jag satte mig ner och fortsatte med vertikal pimpeln med liten trekrok, som jag fått nästan allt på. Efter ytterligare några 10g fiskar så blev det riktigt tungt och det satt på en fisk som inte ville upp. Men efter att ha fått lina ett par gånger så lyckades jag få upp en STOR abborre (776g) varefter jag kände mig nöjd men satt kvar och fick ytterligare några små. Provade balanspirk, mormyska och maggot efter jag fått den stora men det var vertikalen med trekrok som fick fisk.
När tävlingen var slut och jag vägde in så hade jag fått i hop hela 2040g vilket var mer än jag trott och räckte till en 10:e plats, mer än både Patrik och Gösta som brukar ha betydligt tyngre påsar än jag
Bild från starten/utgången 30min innan du får börja fiska och en bild för att visa hur många som idag har skruvdragare kopplad till isborren

10/3 Iggen i solsken och dagsmeja. Lyckades lura upp 2st öringar ca 1,5hg och 8hg. Den större fick följa med hem och bli dagens middag. Mycket skoterspår upp till tjärnen men ingen som stannande på Iggen även om ett par skotrar drog förbi medan Bilbo och jag var på isen.
Bild på Bilbo som snällt följde med runt mina borrhål

5/3 Lyckades nästan ta mig till Lilldegerlemmen i lördags men åkte upp till Ö-vik i stället. Stannade och rastade hunden utanför småbåtshamnen i Ullånger och hittade färska utterspår och utterkanor längs med iskanten.

24/2 Var med på Klubbmästerskapet i söndags (19/2) och kom på 9:e plats av 14 deltagare med 1 373gr och får väl känna mig nöjd med detta. Då tävlingen var på Häggsjön tyckte jag att jag hade koll på var det nappat bäst tidigare i år och smet snabbt dit. Tyvärr blev jag inte ensam på "mitt" ställe utan det var flera som kände till det sedan gammalt.
Det började bra och jag drog fisk på fisk men efter 20min så minskade fisken i antal och storlek. Fick ett tungt napp, gädda, som tog pilken varefter det inte gick att lura upp några fler borrar ur det hålet, och för mig tog det egentligen slut redan då.
Köpte i går alla fall en ny lina av Patrik på Fiskebiten, en nylonlina 0,235mm som ska hålla 8kg. Provade den i dag och fick upp årets största Abborre 7,2hg och märkte att linan var helt stum, som en flätlina. Mycket svårt att hålla ett jämnt motstånd till fisken med en sådan lina så jag kommer nog fortsätta med den tunnare mer svajiga linan om det inte finns +3kg ädelfisk i sjön.
Bild från "mitt" ställe och från dagens fiske

18/2 Testade nya vantarna (spunna och stickade av frun) och Öringvattnet igår. Nöjd med vantarna men tyckte nog öringen såg väl randig ut.

4/2 Blivit en hel del fisketurer under Januari men kanske inte någon fiske"tur". Var upp till Lögdö-vildmark och provade min lycka i Storalaxsjön där jag bara fick små abborre och till Skinnen där det inte blev något napp alls.
Läste också Den stora boken om havsöringsfiske och lyckades tappa en fisk i Notsand vilket motiverade mig att försöka fixa ett releastackel som omnämns i boken, ännu inte prövat.
Har även varit ute på Havet, Häggsjon och Nässjön och pimplat. Havet gav endast spigg och den enda fisk jag tagit tillvara var en abborre på lite drygt 3,6hg som jag tog i Nässjön igår. Den högg på vertikalpimpeln men jag har suttit mycket med balanspimpel, riggat med 0,6mm nylon tafs och spunnen lina, och nästan bara fått småabborre som huggit på lyskroken. I Häggsjön lyckades jag dessutom tappa pimpelspöt när en (trolig)gädda slet spöt ur handen på mig. Försökte drilla den, men med ett kort spö, spunnen lina och att den högg 1,5m under isen, men klarade inte att håll jämn press på fisken, så den slet sig.
Under Januari så lyckades vi även knäcka och operera en klo :-(
Lite bilder från Januari 2017, första raden från Härnöns utsida och andra raden från Lögdö vildmark