Årets jakt och fiske

30/12 Har varit iväg en tur till Sälsten nu på förmiddagen för att testa julklappen :o) En ABU Blue MAX för öringfiske i både å och hav. Då det var plusgrader idag för första dagen på länge så gällde det att passa på. Tyckte den fungerade riktigt bra men kände att det kommer ta tid för mig innan jag kan utnyttja fulla potentialen i rullen utan att få skatbon.
Annars har det blivit lite fiske senaste tiden då det varit kallt och jag haft lite kontakter på pimpelfisket. Lyckades i och sig få ihop nästan ½kg abborre på Lucianappet vilket gav mig en 6: plats av 11 deltagande i veteran klassen. Har annars försökt att träna inför ÖS 2016 då det har funnits ett fint skidspår på Bondsjön från den 4/12, kanske har orken tagit slut där och inte räckt till någon fisketur.
Bild på den nya rullen och från prisutdelningen på Lucianappet

2/12 Åter efter en tur till Björna med Janne och pimpelfiske. Fick hyfsat med fisk på Västersjön första dagen, så andra dagen ville jag försöka få upp en av de där stora abborrarna i hundsjön. Fick ingen abborre över hektot men hade på en kilogädda på vertikalpimpeln.
Det blåste dessutom så pass mycket att när Janne ställde ner kaffetermosen så blåste den iväg stående.
I Ö-vik så hade jag lämnat in min gamla Ambassadeur till Benerus för att han skulle fixa bromsen som inte gick att dra åt och frikopplingen som inte fungerade utan släp. Tyvärr kunde han inte fixa frikopplingen så det går inte att använda rullen till det lättare spöt jag köpt utan jag får fundera utan en annan lösning på havsöringsfiske med multirulle.
Under tiden som jag var i Björna passade även Gådeån på att stänga för vintern. Under sista tiden har det varit så högt vatten i havet att strömpartierna i nedre delen av ån nästan har försvunnit. Kylan gjorde dessutom fisket jobbigt då det hela tiden frös i öglorna. Hösten i ån har varit dålig i år jämfört med i fjol, troligen beroende på låg vattenföring hela hösten i ån. Har inte hört om några större fiskar eller blanka förutom den lilla laxen som Leif fick av de som vanligtvis går längs ån.
Klipper in en bild på Janne med räddad termos, om ni klickar på bilden ser ni hur termosen betedde sig på Hundsjön. Samt en bild från Gådeån där strömsträckan är försvunnen.

23/11 Inga fler napp i Gådeån däremot har det blivit riktigt kallt de senaste dagarna. Så jag var upp till Fäbosjön i lördags då jakten var inställd p.g.a. kyla. Satt i flytoverallen med lovikavantar så jag kunde hålla kylan stången, utom om fötterna. Hade kängorna men har plockat fram vinterstövlarna med uttagbart filtfoder för nästa pimpel tur.
Det har varit så kallt att det har varit problem med nedisning när jag försökt fiska i Gådeån, Spööglorna täpps igen av is och lina som fryser fast i spolen :-(
Bild på och genom isen på Fäbosjön i lördags

17/11 Regnade hela natten så jag kunde inte låta bli att göra ett försök i Gådeån nu på morgonen. Högt vatten i havet och grumlig å efter regnet kändes riktigt hett.
Redan i första "poolen" fanns det fisk, inget som nappade men jag såg ett par ordentliga virvlar inne på det grunda efter någon fisk som var in och vände. Fick ett ordentligt påslag i forsnacken vid telefonstolpen och trodde att nu är det en blank men såg i första hoppet att den tyvärr var färgad. Den gjorde ett par rusningar tvärs ån innan den ville följa med in på riktigt. Kändes som en riktigt stor fisk men stannade ändå på ca 40cm och fick gå tillbaka. Verkade som om jag tröttat ut den ordentligt då den äntligen gav sig iväg så stannade den ner på botten strax utanför isläppet och hade svårt att hålla balansen de första minuterna.
Fick ytterligare ett hugg, på forsnacken vid Leifs grill, som jag inte kan säga något mer om än att det blev en hyfsad virvel efter hugget.
Träffade Leif nere vid första poolen och han berättade att det regnet dryg 20mm i natt vilket förklarade det grumliga vattnet.
Bild på Gådeån och högvattnet vid första poolen samt på dagen öring som också tog på en hembunden Mickey Finn

16/11 Var upp till Hamre i går för att se om isen lagt sig. Tyvärr var det bara att lägga undan isborren och rigga spöt med flöte och maggot då halva Fällbotjärn var öppen. Hade en hel del napp innan jag bytte till en större krok och fick fast en röding på ca 3hg. Åkte hem när den första snön för säsongen började falla.
Promenerade Gådeån med flugspöt nu på förmiddagen och lyckades få ett napp i forsen över gamla grusbanken. Trodde det var en hyfsat stor blank öring då det var mycket fight i fisken, men såg att den var färgad när den hoppade. Tror den var strax under minimåttet (35cm) så jag behövde inte fundera på att behålla den eller inte. Den var i så pass bra kondition att det kändes som en helt annan fiskart än den som högg på UDN-wobblern tidigare i veckan. Den kändes mer som en gädda med några tunga slag i stället för fullfart och luftsprång som dagens presterade.
Bilder från gårdagens fisketur upp till Hamre och på dagens öring med fantastisk stjärtfena som också högg på en Mickey Finn

14/11 Stod på ett nytt pass i går under älgjakten. På Degermyra och började fundera över hur många älgpass det kan finnas i Sverige som ligger på "Degermyra". Borde vara ett av de vanligaste passen. Stefan lyckades i alla fall gå in på ståndskallet och skjuta en kalv så nu har vi skjutit hela tilldelningen och kan få en ny vuxen.
I dag provade jag att lägga blodspår för Bilbo uppe på Myran. De fick ligga till sig någon dryg timme medan jag sköt in 458:an med Bushnell x4 laddad 60gr N200 350gr Hornady RN vilket borde ge en hastighet strax under 700. Tyckte det fungerade hyfsat och höll ihop träffbilden kring ca 5cm på 80m.
Spårningen fungerade riktigt bra med Bilbo efter skyttet. När vi kom fram till klöven så passade vi på att busa ordentligt med den och berömma massor.
Efter att ha varit hemma och ställt in bössorna så vart det en kort tur till Gådeån med en 40cm färgad som resultat. Den högg på samma wobbler som de tidigare och den börjar nu se lite UDN anfrätt ut.
Bild på dagens fisk med UDN wobblern och Gårdagens pass på Degermyra pass

8/11 Tog en öring på ca 35cm på fluga i Gådeån i dag. Såg faktiskt hur den högg då jag stod uppe på en sten och lagt ut flugan, en hembunden Mickey Finn, tvärs den grunda strömmen. Så när flugan driftade tvärs så kom en stor skugga och slök den och var fast. Tror öringen passerade godkänt gränsen på 35cm men då jag har gott om fisk i frysen samt att den var färgad och vild så fick den återvända till ån efter fotografering. fick Tipset om Mickey Finn av Anders W som tyckte den fungerade bra i Inviksån.
Jakten har väl inte fungerat optimalt i helgen. I fredags jagade vi en trebent älg som setts på Hornöberget utan att lyckas få den i skottläge, och i går jagade vi Utviksnäset där ko och kalv smet genom by och ut på andra sidan E4:an.
Bild på dagens fisk med närbild på flugan och en bild från mitt E4:a pass

5/11 Hängde med Gösta ut på fiske idag kring Lungön. Vi satt och fikade och grillade korv efter att ha lagt nät i viken, när en säl kom runt udden varvid vi fick brott att plocka i hop fikat och få upp näten. Förövrigt en fantastisk dag ute på havet.
Bild från utsidan av Lungön (Obs. ingen säl på bilden ;-)

3/11 Lördagen vid Gådeån gav bara en ordentlig pinne som napp på flugan. Så på Söndagen provade jag en tur upp till Iggen efter att ha pratat med Gert om att de satt ut röding inför vintern. Tänkte det kunde vara roligt att försöka få en röding på flugam Väl där lyckades jag få fyra öringar (varav en fick följa med hem), tre abborrar och en AB-röding, ingen av dessa på fluga utan de högg på en krok med maggot och inte en enda fjällröding :-(
I måndags provade jag att åka till Byviken och har nog aldrig sett så lite vatten i ån som rinner ut där. Kände inte heller någon fisk utan avslutade med en promenad längs Gådeån utan att känna något. Passade dessutom på att köpa en ny, lite större, spinnare på Fiskebiten igår. Dagens promenad med nya spinnaren gav många hugg av småfisk upp kring dammen men inget som högg förrän strax nedströms ön. Där högg en vacker välmående öring som jag inte tror har varit ute i havet utan är en av åns stationära fiskar. Tappade dessutom en lite större fisk vid första poolen ovan bommen.
Bild på dagens fisk med spinnaren och en stämningsbild från Iggen

30/10 Var till tandläkaren i går morse och fick lite allmänna klagomål på att jag inte jobbar tillräckligt med tandtråd samt upplysningen om att de inte kunde hjälpa mig med min sista visdomstand som har börjat trycka på tänderna framför. Utan de skulle skicka en remiss till Sundsvall och jag får vackert lova att vänta under tiden.
Så i stället för att gå ytterligare en dag utan fisk i Gådeån så köpte jag lite maggot och åkte upp till Hamretjärnarna för att sitta där få sitta i lugn och ro och deppa över tänderna. Där lyckades jag bärga en av de fulaste öringarna jag fått i Fäbosjön, där för övrigt isen höll på att lägga sig.
Idag tänkte jag att jag skulle åka till Byviken och prova hur fisket var där, men då det började regna när jag åkte i morse och har varit minus grader under natten så ångrade jag mig och stannade vid Gådeån och gick min och Bilbos vanliga runda. Fick ett ordentligt hugg vid Leifs grill när jag lät wobblern vila en stund i strömmen. Såg att det var en blank då den hoppade och pressade den relativt snabbt in till stranden när jag väl fått den att sluta snurra. Säsongens första blanka var på 50cm och 1,267kg enligt köksvågen hemma. Otrolig skillnad på form färg och kamp mellan gårdagens put&take öring med trasiga fenor och dagens blanka havsöring.
Pratade lite med Patrik och Leif på vägen hem och fick höra att Leif fått en liten lax i går samt haft en hel del hugg. Så det är nog värt att tillbringa Allhelgonahelgen vid ån.
Bild från gårdagens fiske vid Fäbosjön och på dagens skönhet

25/10 Inte haft något riktigt flyt med jakten eller fisket de senaste dagarna. Tappade flera i Gådeån när jag var där tidigare i veckan varav någon kändes klart över kilot. Gårdagens kalvjakt vart mest att titta på GPS'en och se var hunden tagit vägen med kvigan. Fick tips om att använda spinnare i Gådeån och lyckades i dag få den minsta öring jag fått i ån hittills. Mycket folk längs med ån i dag och ingen som fått någon blank ännu :(
Bild från passet mellan Norrstigen och gamla riksvägen, i den nya E4:ans skugga samt ett på lillöringen tagen med spinnare

21/10 Bästa morgonen hittills vid Gådeån. Tyvärr har fortfarande inga blanka synts till men i morse var de som fanns huggvilliga. Fick tre öringar och en liten gädda i morse på Rapalas (team esko) lilla wobbler. Provade en annan av deras wobbler häromdagen en annan liten men med normal sked och ledad kropp. Fick en öring på den men tyckte den var lite svårare att få att hålla djupet. Vevade man sakta flöt den upp och för fort så fastande den i botten. Vid två av nappen var öringen framme och stötte på wobblern innan hugget, kändes lite som om den tog i botten innan öringen högg ordentligt. Bilder på dagens skörd, tror alla utom gäddan passerade 35cm, men då de var lekfärgade fick de gå åter till ån

17/10 Kalvjakt med tre passare och en hundförare. Vi satt med ca 1 km i mellan oss och ändå lyckades Kalle skjuta en kalv idag. Då Siska(?) som Peter hade med sig tog efter kon i stället för att stanna vid den skjutna kalven så blev det en hel del funderingar över vad som hände efter skottet. Så jag tog med mig Bilbo till skottplatsen för att se om vi kunde hjälpa till att spåra. Innan vi kom iväg så hittades dock kalven liggande lite drygt 100m från skottplatsen. Bilbo och jag tog ändå tillfället och passade på att följa spåret fram till kalven med spårsele m.m. Bilbo drog av bara den och jag var mycket tveksam om det var åt rätt håll till jag slängde en blick på GPSén och såg att vi mer eller mindre var på GPS spåret efter Siska. Så han fick dra vidare tills vi kom fram till kalven där han fick beröm och lite nyurtagen kalvlever. Kartbilden visar hur Siska (blå) har sprungit med djuren och hur jag (röd) har gått med Bilbo samt en bild på Bilbo i sele med kalven i bakgrunden.

16/10 Gådeån har öppnat men det går trögt då vattnet är lågt. Har i alla fall lyckats bärga en utlekt öring på närmre 50cm än 45 cm. Tyvärr lyckades jag inte få något på fluga utan var tvungen att växla till wobbler innan det började hugga.

11/10 Under brunstuppehållet har vi försökt att fiska med och springa Lidingöloppet med minst sag måttlig framgång. Tog mig i mål på Lidingöloppet men var tvungen att gå nästan hela sista milen då vänsterben la av. Har fortfarande problem med hälsenan och nerven där :( Fisken har varit väldig sparsam med att nappa och då nästan enbart på köpe flugor. Men hösten har varit vacker än så länge även m vi går mot mörkare tider. I helgen har vi jagat älg och sett massvis men inte skjutit någon förrän i dag på eftermiddagen då vi fick omkull två stycken. Meningen var att jag skulle gå med Bilbo på Utviksnäset och se om vi kunde stöta någon älg. Vi gick igenom hela området varefter jag berättade för jaktledaren att nu var det gått. Så jag gjorde patron ur, kopplade Bilbo och började gå tillbaka mot bilen längs med vägen. När vi gått drygt 100m på vägen så kom tjur och ko/kviga ner från ovansidan rakt mot oss varvid Bilbo gick igång något alldeles otroligt. Han ställde sig på bakbenen och mer eller mindre vrålade fram fram att vi skulle ”TA DEM”. De bytte riktning och vek av över vägen i fullfart strax framför oss, vilket inte lugnande ner Bilbo något alls. Så vi passade på att följa efter dem, fortfarande i kopplet. Knappt 10s efter att de försvunnit in i skogen small två skott och AndersW berättade att en tjur låg i backen. Bilbo och jag (släpad) följde efter fram till skottplatsen där Bilbo tyckte att det här var häftigt/läskigt. Han tordes i alla fall fram och nosa innan jag band fast honom strax bredvid slaktplatsen medans jag hjälpte Anders vid urtagningen.

20/09 Testade min och Bilbos nya leksak idag. En Astro 320 med hundenhet. Var riktigt roligt att se hur pass nära han ändå håller sig när vi är ute i skogen. Efter den turen var vi upp på Vårdkasen och kollade in "Öbacka Barmark Worldcup" Tror det var bra passivitets träning för Bilbo att se alla dessa hundar som tävlade eller vimlade medan han bara skulle ha koll på mig.
Lite bilder från idag dels på Bilbo med GPS-halsbandet och en bild från QGIS där man ser hur jag går och han söker runt och dels från tävlingen

17/09 Är klar med mina punkter så nu har det blivit en hel del utflykter med Felicia. Var ner i Sundsvall i måndags och stannade vid Bergeforsen på vägen upp. Tror aldrig jag sett så mycket fisk på ett ställe. Det var nästan så attdet kontinuerligt var en fisk l luften någonstans. Ändå lyckades jag nästan bara fotografer plask efter hoppade fiskar. Lyckades få två bilder där jag fotade ett plask men där det samtidigt hoppade en ny fisk, så ett foto vart nästan ok. I Gådeån har de äntligen börjat med restaurering så där var en Grävskopa som flyttade stenar i ån. Så där blir det nya lekplatser för öringen och pooler för oss fiskare. Så i går tog jag en tur ut till Notsand då det äntligen blivit lite högre vattenstånd men detvar lite för mycket gammal sjö för att kunna ha kontroll på draget. Lyckades i alla fall bärga en liten havsöring med fettfenan kvar som fick snabbt simma ut igen. En av bilderna från Bergeforsen där man faktisk ser fisken och så en film av hur grävskopan i Gådeån gör ”trappsteg” i en forssträcka. Under den en bild från Notsand på Bilbo och en på lillöringen

13/09 Hejdå SAAB:en. Köpte ju en liten Skoda Felicia i somras i stället för att hyra en bil. Så nu när jobbet var klart så kunde jag inte välja om jag skulle sälja "hyrbilen" eller gammSAAB:en. För att lösa problemet tänkte jag lägga ut båda på blocket och se vilken som försvann först. Så i morse startade jag SAAB:en för första gången sedan månadsskiftet juni/juli och puttrade ut till Notsand provade några kast och passade på att fotografera bilen. Väl hemma igen så städade jag ur den och satte ut den på blocket. När jag väl lyckats med det så städade jag ur sommarens nödvändigheter som myggstift och regnkläder. Åkte iväg till OKQ8 och tvättade av den för att lägga ut den på blocket. Medan jag satt och torkade av bilens dörrmattor så ringde en kille som kom och köpte SAAB:en. Häpp! Så nu blev det lilla Felicia som får stanna i familjen.
Bild på GammSAAB:en och den Lilla Felicia

10/09 Septemberjakten avklarad. Tre vuxna och två kalvar hänger i slakteriet och ska styckas i morgon. Har varit en trevlig vecka och idag provade jag Bilbo som stöthund då vi jagade av Utviksnäset. Tycker han jobbade på bra och vi fick stötte en hare, där jag stoppade Bilbo när han fastnade i dess spår. Benny gick med sin hund längs berget och sedan upp mot staketet. Själv höll jag mig ner mot åkrarna och sedan längs med Trätomyran. Troligen var det Bennys hund som skrämde iväg två tjurar bakom byn. Varav den stora ställde sig fint med bredsidan mot Jerry, troligen beroende på att vi bra jagade kalv idag.
Bild på AndersN's tjur när den tas om hand i slakteriet och en från Lillsjöslåttern, ett av ställena jag övernattade på i somras.
Rätta svaret på förra veckas gåta var att björnskiten från 2015-08-23 Degersjö (Y-län) uppe till vänster skulle bort då den föll inom ramen för björnspillningsinventeringen som pågår sedan 21/8 i Västernorrland och jämtland

05/09 Tror jag är klar med LUCAS inventeringen. Känner mig lite misslyckad över att jag inte hann med alla punkter. En stor del beroende på att jag inte var riktigt sams med utrustningen som inte tålde regn eller fukt plus hade en del buggar. Lyckades dessutom köra sönder en bil till skroten och en som jag lyckades reparera men blev ändå tvungen att skaffa en tredje för att klara av skogskörning hela dagarna. Så det tog lite väl lång tid innan jag kom igång ordentligt och då var det redan höst... Men har sett mycket djur i sommar och även om jag inte sett någon björn denna gången så har det varit mycket spår efter dem i skogarna. Så jag passar på att lägga ute en liten gåta.
På bilden nedan finns fyra tecken på att en björn nyligen passerat tre björnbajs och en björnriven myrstack där myrorna fortfarande håller på att rädda sina "ägg". Tre av dessa bilder hör ihop och en ska bort vad gäller hur jag reagerade på spåret. Rätt svar kommer att presenteras i och med nästa inlägg eller dyker evetuellt upp på Facebook innan.

31/8 Provade en tur ner till Gådeån och har nog aldrig sett ån med så lite vatten. Kunde faktiskt gå tvärs över ån i bara vanliga stövlar uppe vid rastplatsen. Provade ändå några kast och fick en liten öring på 2-3hg, en gäddsnipa, strax under kilot och två st. hektos abborrar. Var kul med öringen som var färgad, pigg och välnärd och gäddan högg i strömmen så ett ögonblick trodde jag det var en hyfsad öring innan dess lugn avsljöade den som gädda.
Bilder på öringen, gäddan och vadstället.

25/8 Ett mycket speciellt datum de senaste 26åren då det är fågelpremiär och Nilssons, första hundens, födelsedag. Lyckades även i år komma ut på en promenad med hund. Nästan för varmt för att vara njutbart när solen började bränna efter klockan nio. Fram till dess en fin morgon med en knipa och lite kantareller som resultat. Lite läskigt blev det när Bilbo skulle apportera knipan och simmade in i en tamp som vek sig runt honom när han simmade.
En bild från Mörttjärn och en på dagens skörd

13/8 Anders W ringde och berättade att det var dags för jaktlagets årliga uppskjutning . Så jag passade på att åka hem till Härnösand två dagar för att passa på med skjutningen, kretsmötet och sända in mina punkter till QC. Kom hem i går morse och såg att, precis som jag misstänkt, det satt fel pipa på bössan. Så jag bytte ut 6mmBR till 7mm-08Rem pipan och passade samtidigt på att byta kikarsikte och ladda upp ett antal patroner till övningsskyttet. Pipbytet och inskjutningen gick bra men skyttet var så dåligt som det blir när man inte övat på ett år. Sköt i och för sig godkänt men fick ingen riktig känsla för bössan förrän med de sista skotten. Efter skyttet hade vi vårat vanliga jaktmöte inför årets älgjakt med ekonomi, pass och annat som kan vara av intresse. Anders W hade med sig en rabarberkaka till kaffet som gjorde kalas av hela mötet. Hämtade dessutom i går ut en kamera som jag köpt åt mig för presentpengar en Nikon Coolpix som ska vara vattentät (10m) och stöttålig. Kändes tung och klumpig med begränsade inställningsmöjligheter men kan vara bra att ha till inventeringen och fiskeutflykter.
Några av "gubbarna" ur jaktlaget på skjutbanan

19/7 Passerade den här skylten och kände inga bra fiskevibrationer i det namnet. Kan däremot hälsa till övriga fågeljägare att jag de senaste fyra dagarna gått på fler skogsfågelkullar än hela säsongen 2012 då jag sist hölls med en liknande inventering. Började på första punkten ovanför Aspeå där det först var en ensam orrtupp som lyfte strax vid vägen. När jag kom ner till stranden så var det något skogshöns som kacklade varnande innan de drog iväg. På väg mot nästa punkt hade jag en "skadad" tjäder höna som försökte locka bort mig och Bilbo. Bilbo tog det inte med ro... Och idag brakade också iväg en kull, troligen tjäder. Sedan är det två järpkullar,hjälpligt flygga, samt en "skadad" järpe som sicksack kraschade framför mig som jag har kommer ihåg att jag reagerat på. Så det verkar som hösten kan bli en spännande tid i år.

29/6 Otroligt fin dag och kväll vid Fällbotjärn i går. Det var för varmt för Bilbo att sitta i bilen, även med bakluckan öppen, så det inventeringen avbröts för en fiske tur. Hade en av mina punkter i Hällsjön så det passade bra att vi åkte dit och svalakde oss. Vi gick till den bortre viken och placerade oss. Bröt sönder en torrfluga (grön rockenslända) när jag skulle bända loss den ur en abborrkäft. Tappade en annan (gul rocken) på en större fisk då tafsen brast i knuten andra gången han tog på samma ställe. När väl det var gjort så började rocken svärma och det vakade oavbrutet inne i viken och enligt glada rop även på stora delar av övriga sjön. Blev kvar till solen gått ner och njöt av kvällen med andra glada fiskare. Fick ingen stor fisk men hyfsat många både öringar och abborrar på torrfluga. Lite speciell var den öring som jag tog på vägen hem vid utloppet, sjön är ju mörk men en så svart öring har jag aldrig fått tidigare. Fantastisk kväll och ett minne för livet :-)
En kväll att minnas för oss som hade turen att uppleva den

4/6 Blivit ytterligare någon tur upp till Hamre för att leka med mina flugor i vårväder med åska och hagel. Hjorthårspuppan har varit populär i Fällbotjärn att hugga på min inte fastna, däremot verkar den ratas för mer flashiga flugor i Långtjärn.
Då det var nyinsatt fisk i Långtjärn var jag där i går och kollade fiskekort och att ingen tog för mycket fisk. Var gott om folk vid Långtjärn, och de fick fisk, och ingen person alls vid de andra sjöarna. Fick tre regnbågar, men behöll bara två då det annars kändes som jag inte kunde fortsätta fiska.
Fick ett ordentligt napp på första kastet på en stor hemknåpad dagslända med vingar från knipans dun. Tyvärr blev den så pass nersmetad av fisken att den tappade sin "smaklighet" efter det. Nästa fick jag på en "köpe Rocken" då jag placerat mig med vinden i ryggen. Sedan kom en ganska stor (9,7hg) som högg på en f-fly, bunden på en krok 12 sedge, och som var riktigt tung att få in. Till båda fiskarna kändes det bra att jag hade med mig håven då det vete sjutton hur jag fått upp dem annars. Sista fick jag på en svart igel imitation, kopparkropp täckt med svart Marabou som också gav svansen. Det hugget bara small på när jag spände upp linan efter kastet. Ett så pass kraftigt hugg att det kunde dragit spöt ur händerna om man inte varit beredd. En hyfsad storlek och full fart på fisken som fick gå tillbaka efter ytterligare en håvning. Som avslutning tog jag en tur upp till Fällbotjärn där jag fick ett hugg på en tafflig superpuppa. I Fällbotjärn såg jag då också en knipa med ungar som smet undan när Bilbo och jag kom vandrande längs med sjön.
Bild från den första sommardagen med tillhörande hagel och några av de flugor jag använde i går

28/5 Avslutade dagen med en tur upp till Hamre även om vädret såg betänksamt ut. Vid ~21:30 så blev det alldeles lugnt och det började vaka nära stranden. Provade med en egenbunden hjorthårspuppa och en riktigt hyfsad öring sög fast. Den var i god form och gick till väders när den märkte att den satt fast. När jag väl fått in den till stranden så vek sig den lagade håven tillräckligt för att öringen skulle kunna simma ut igen. Sedan vill den inte komma in till håven igen utan jag fick hålla på länge innan den slutligen vek sig på sidan och gick att håva. Den var strax över kg (1,1kg&47cm) och vacker som en solnedgång :o)
Bild på en riktigt fin öring

27/5 Dagens sysslesättning, byta bromsok (med flamma) och kvälsstur till Hamre för att se om bromsen höll. Bromsen höll men kändes väl svampig, så jag borde göra ett nytt försök med luftning. I Hamre såg jag totalt fyra vak på hela kvällen, men fick en öring (½ kg på fasanymf) som hade magen full av gråsuggor.
Bild på det bortmonterade oket och dagens fisk

26/5 Var upp till Hamre igår kväll för att kolla upp om det gick att använda metspö med fluga. Då jag gått runt tjärnarna nu i helgen under premiären som tillsynsman så fick jag för mig att det hetaste stället just nu var den bortre viken i Fällbotjärn. Hade lite funderingar på att det kunde vara effektivare där det är vass eller gungfly vilket det är gott om i den viken. Att bara lägga flugan försiktigt utanför kanten utan att fastna. Fick en öring (ca ½kg) på en hembunden nymf (~fasanstjärts) när jag drog den en bit utanför gungflyet. Gick hyfsat att håva den efter en förflyttning till en mer fast strandkant. Efter förflyttningen jag fick in den till håven genom att slå ihop teleskopsdelarna så att det hela tiden gick att ha en vettig vinkel på spöt mot fisken. Om jag bara halat in spöt så skulle all "töjmån" som en upprätt sviktande topp ger försvunnit.
En dålig mobilbild på fisk och nymf

20/5 Lite bilder från veckan som gått bl.a. en tur upp till Djupsjön där det var kallt men blev en vacker kväll med några enstaka vak. Tog två regnbågar på något som Patrik kallade "Garden fly" och som jag tidigare kallat mask. När det mojnade på kvällen så lyckades jag även tappa en fisk på min hembundna Europa 12:a.
Lägger även in en bild på det kärleksfulla trädet med svällande former som jag passerar på min kvällspromenad med hunden.

15/5 Heldag vid Ljustorpsån, då Patrik berättade vid Gådeån i går, ”att nu fick de stora blanka öringar i Ljustorpsån”. Mitt resultat blev, ingen fisk men gott om fiskare. Såg både tvåbenta och fyrbenta fiskare vid ån. Det var i och för sig Bilbo som såg minken först och talade ivrigt om detta för mig. ”Mink är nog ännu roligare än att jaga katter, så HUR kan husse ha mig i koppel nu!”
Under dagen såg jag åtta olika tvåbenta fiskare som enligt deras rapporter tappade en fisk och fick en (liten). Eventuellt hade jag på slag på Rapala spoon men på wobblern fick jag inget annat än trassel. På flugspöt kände jag inget utan botten och kvistar och då stod jag ändå största delen av tiden med flugspöt. Nåja ytterligare en fiskedag till handlingarna och jag fick i alla fall med mig ett par dåliga foton på minken.
Den bästa av de dåliga minkbilderna och en liten öring i händerna på en av de tvåbenta fiskarna

13/5 Har varit ute en hel del de senaste dagarna men resultatet har varit magert. Satt en kväll (5/5) och spana de efter bäver och bisamråtta uppe i Ry. Såg bara en bäver (stor) som simmade kring i Mörttjärn och kände inget större behov av att försöka knäppa den. Det var för övrigt en fin kväll där kniporna slogs och morkulla som flög över mig och Bilbo innan vi bestämde oss för att vända hemåt.
Så förra torsdagen gjorde jag ett nytt försök med Hällsjön, nu med matsäck för en hel dag. Det var två grabbar där när jag kom vid tiotiden som gav upp strax efter att Bilbo och jag anlände. De hade försökt med fluga och spinn sedan sextiden på morgonen utan någon tur och slutligen lurat upp en öring med mask. Vinden låg på så jag tyckte det var svårt att fiska med flugspöt och använde lika mycket spinnspöt. Det dök upp en far och son vid lunhtid, där sonen var utbildad fiskeguide från älvdalen. De hade lite mer skicklighet än jag och lyckades lura upp varsin öring på fluga (nymf). Närde avvikit så dök det upp en bil med tre personer varav två hade gått fisketillsyningsmanskursen med mig. Så vi pratade lite om det och jag fick lite mer information om Högsjö FVO och vilka vatten de tyckte speciellt om. Lyckades få upp en öring som vakat långt ut i sjön genom att kasta Rapala spoon draget ända ut till vaket.
I Gådeån har jag inte fått ett napp sedan sist men gäddan står kvar på samma plats och i Fäbodsjön vakade det när jag var där (10/5) men inget som ville nappa.
Bild från bävervaket vid Mörttjärn och öringen från Hälltjärn (smakade skogstjärn) och raden under är den trogna gäddan och en bild från Fäbodsjön (10/5)

3/5 Började dagen med att åka upp till Östbytjärn för stt se om det kunde gå att få någon röding på fluga. Var där mella åtta och ett utan att se ett enda vak. Provade att kasta lite med Bomber och flugor när jag gick andra varvet runt sjön. Gav upp efter trassel, bottennapp och ett kallt regn :(
Avslutade dagens fiske med några kast i Gådeån och lite snack med Åke. Den nya Team Esko fungerade tillfredställande och jag drog upp två blanka, en på 35cm och en på 40cm (~½kg). Den på 40cm var otroligt pigg och hoppade flera gånger och lyckades trassla in sig i draget så att det gick att bärga den fast den var loss för övrigt. Då den med råge klarade minimimåttet så fick den följa med hem. Gäddan stod åter på sin vanliga plats i böjen så den hade hämtat sig från min fotografing senast :o)
Bild på dagens fiskar

1/5 Hörde i veckan på Fiskebiten att det vakade fisk i Hällsjön, så i går köpte jag ett säsongskort till Högsjö fvo. Vägen in till sjön var avstängd och fläckvis helt underminerad men det var bara lite drygt en km att gå till sjön från "stora" vägen. Kring sjön fanns det flera bryggor och kastramper så att det borde fungera med fluga. Tyvärr var det för kallt för att fisken skulle vara aktiv. Hade bara en period mellan tre och fem som det vakade i sjön. Tappade en fisk som huggit på min f-fly fluga och missade ett hugg på en större klinkhammer. Tyckte det var långt att åka, nästan fyra mil, men det gav mersmak så det blir nog fler försök.
Bild från mynningen till Lilla Hällsjön och en från Stora Hällsjön

30/4 Åkte upp till Hamre i måndags men där var det fortfarande vinter så det blev några kast i Långsjön och Gådeån utan resultat.
Idag började Bilbo och jag med att leta reda på 4 HittaHärnösand punkter på Gådeåberget. Efter lunchen åkte vi ner för att ta några kast i Gådeån, trots kylan ca 4 grader.
Såg att gäddan stod på sin vanliga plats så jag bytte ut draget mot min hemknutna fluga, fortfarande på spinnspöt, och sänkte ner den snett framför gäddan. Gäddan gled fram och sög i sig flugan och nu kunde jag göra ett ordentligt mothugg och gäddan satt fast. Det var inte så mycket fart i den men precis när jag fått in den till land så gick linan av varvid jag hivade upp gäddan ordentligt på land. Den blev faktiskt min första fisk som jag fått upp på egenknuten fluga :-)
Fortsatte upp längs med ån och tappade en öring i strömmen vid telefonstolpen innan jag avslutade dagens fiske med att kasta bort min favorit ”Rapala Team Esko, färg GRF” som ni sett i munnen på de flesta öringar jag fotograferat. Satte den i en stock på andra sidan ån och ska försöka vada över dit när det är lite varmare.
Bild på dagens gädda meed fluga :o) vet inte vikten men längden var ca 77cm, lite svårt att mäta då den inte ville vara stilla innan den fick gå tillbaks till ån.

26/4 Har fortsatt att försöka med Gådeån med bara någon känning som resultat. Började idag vid utloppet av Helgumån ut i Nässjön. Fick vara med om hur regnet slutade och dimman lättade och fåglarna jublade ut vårkänslorna. Tyvärr inget napp men med fåglarna och en ensam svala som flög över vattnet kändes det helt ok. Fortsatte ner till grillplasten vid Gådeån utan att känna något där heller.
Efter att promenerat upp från E4:an så träffade jag Åke som försökte få upp öringen han stött tidigare. Medan jag tog över efter honom vid bommen så kom Patrik med flugspöt för att göra ett försök med gädda. Efter lite kast och snack fortsatte vi ut till mynningen där Ulf och Kenneth slöt upp. Var en riktigt trevlig lektion i gäddfluga, fick låna en fluga av Patrik, men tyvärr var det bara han som kände någon fisk innan jag gav upp och återvände uppströms efter öring.
Kände inget napp förrän jag återvände till vassen efter bommen. Där stod det en gädda (2-3kg) längs med kanten. Jag provade att doppa Patriks fina gäddfluga framför och gäddan gled fram och sög in den. Tyvärr lossnade den nästan direkt fast hela flugan försvunnit in i munnen. Berättade för Leif om nappet och han gjorde ett försök med sitt drag. Gäddan vart intresserade men högg inte. Sporrad efter hans försök plockade jag fram min hemknutna gäddfluga. Lyckades få den att hugga en gång till och nu verkade den sitta bättre men drog ut i strömmen där den lyckades komma loss.
Det kändes ändå kul att min hemknutna fungerade som det var tänkt.
Bild på Patriks samt min(blöta) gäddfluga, samt på Patrik och Åke vid Gäddstället, lägger även in en bild från samma ställe i fjol på kanske samma gädda

22/4 Har fortsatt med haspel och bara testat flugspöt i tisdags (utan att känna något). Har haft ganska mycket napp men inte mycket som velat fastna ordentligt. Fick en gädda i fredags (ca 1kg) och hade in en ytterligare en gädda till stranden idag, men när jag skulle dra upp den på land så lossande den. Den var något större och mycket bredare över ryggen skulle gissat på 3-4 kg och romstinn. Hade sett den innan vid stranden och gick och bytte till en större wobbler på vilken den högg direkt. Lyckades därefter kasta bort den wobblern och ytterligare en på ca 20minuter innan jag gav upp för idag.
Det är senare i år då det var först igår den 21 april som jag såg tibasten blomma vilket den gjorde den 3 april i fjol!
I lördags passade jag på att kolla hur det såg ut vid Hamretjärnarna, Vägen upp var mjuk eller snötäckt och isen låg på tjärnarna även om den börjat släppa vid land.
Bild från Hamre och på Tibasten som äntligen blommade.

16/4 Idag provade jag att gå med haspel och wobbler i stället för Flugspöt.
Anledningen var att jag under fisket lör-sön-mån-tis-onsdag har känt ett hugg. Leif har fått minst två fiskar under samma period och snacket går om att man måste komma ner till fisken. Då jag inte har sjunklina utan en flytande med en sjunktafs så kan det vara en av anledningarna till att jag känt så lite fisk. Det och min oförmåga att hantera flugfisket ädla konst. Jag tycker att dessutom generellt att det är lite fisk taget med den insats som vi fiskare gjort under veckan.
Så idag plockade jag fram haspelutrustningen som jag kan hantera och där man kan välja djupgående utifrån dragvalet. Väl framme vid Gådeån så träffade jag Leif som nu bytt flugspö till ett med sjunklina men hade trots detta inte fått någon fisk idag.
I Leifs favorit sel, där jag aldrig tidigare fått något napp, högg en öring som var upp i ytan och snurrade en stund innan den lossnade. Dryg dubbling av mitt resultat på en knapp timme.. Var upp och vände vid telefonstolpen utan att känna något mer förrän jag kom till flötesträdet där det högg en liten, hyfsat blank, öring. Tog några mer kast i böjen och fick ett ordentligt hugg som jag tyvärr tappade när jag försökte göra ett mothugg.
Resutat
Flugfiske 5 dagar = ett hugg
Spinnfiske 1 dag = 1 landad (liten) öring (tre hugg)

Varför ska det vara så svårt att få fiske på fluga :(
Bild på den lilla.

13/4 Tänkte bara lägga in in en bild från Gådeån på en fisk som faktiskt kom upp. Leif tog en på fluga på sista sträckan för dagen. Själv kände jag inget på hela dagen, mer än kyla och blåst.

12/4 Gådeån öppnade igår och jag har till bringat ganska många timmar där redan. Tycker det skulle vara roligt att få lite öring på egenbundna flugor.
Tyvärr har fisket varit trögt och det är bara några få personer som fått napp eller fisk, och då har det varit mycket folk längs med ån. T.o.m. Patrik från fiskebiten var där igår utan att få mer än något enstaka napp. Gårdagen kände jag inget varken på min egenbundna flugor eller på köpe alternativen som jag testade innan jag gav upp.
Idag hade jag bundit en ny tyngre fluga som eventuellt kunde komma ner till djuphålorna där öringen ,enligt ryktet, stod. Fick ett napp på den nya flugan idag då jag fiskade vid telefonstolpen, ett ordentligt påslag och sedan inget. Men det var första nappet på en helt egenkonstruerad fluga :)
Har varit ut till kusten och kastat ett par gånger utan resultat. Var även ner till Ljustorpsån i tisdags och tittade på isflaken som drev förbi. Inget napp men en härlig dag med det första biet som jobbade hårt med en Tussilago, tror även att jag hittade dansbanan som Patrik nämnt som ett bra fiskeställe.
Lite bilder från veckans utflykter Leif och Kalle vid Gådeån från idag, en typbild på hur det såg ut vid Ljustorpsån med isflak som driver förbi. Biet som jobbar hårt med Tussilagon.

31/3 Bytt till 6mmBR pipan och skjutit in bössan för bäverjakten. När jag var nöjd och skruvade på skydden för justeringen så flyttade sig träffbilden ca 4cm nedåt. Skruvade upp skydden och knäppte upp 4 klick och då satt det 7:e skottet med Sierras 70grmtch i serie med de 5&6. Provade ett skott med Hornadys 70gr sp också vilket satte sig tätt intill Sierra skotten. Numrerade skottet på bilden nedan för att kunna se i vilken ordning de sköts. Så 7:an är med skydd första gången och 8:an är med 4:a extra upp klicken och 9:an är Hornadys jaktkula.
Då vädret var ok så tog jag en tur ut till Notsand för att kasta efter havsöring. Hade ett napp ganska snart som lossnade efter några sekunder. Provade med att byta drag och satte på en liten, extra vass, trekrok i stället för den som satt på och fick faktiskt upp en Havsöring på 42cm och 7,2hg. Fortsatte kasta ganska länge utan att känna av något mer än någon enstaka stöt. Har fileat och preparerat den för gravning, vilket passar bra nu till påsk :) Hittade lite rester av vad jag tror är Tobis i Havsöringen.
Träffbilden från dagens skytte samt bild på havsöringen, Notsand, och maginnehåll.

22/3 Ett återbesök till Fäbosjön i torsdags med endast en öring och en liten AB-röding som resultat av en hel dags fiskande. Annars var det en diskussion på Robsoft som gjorde mig nyfiken på att tetsa lite olika laddata för 78gr kulorna till 7-08:an. Använde känd laddata med utgångshastighet och använde Lee's formel och lyckades få ut lite hyfsade data.
OAL 61,85mm: Tändhatt CCILR: Testade
38gr = 945m/s
30gr 780m/s
22gr 580m/s
Sammanfattning: Spridningen var densamma för alla laddningarna strax under 5cm på 80m Såg inga tecken på lågt eller högt tryck på hylsorna efter skyttet (med blotta ögat). Tyckte att 22gr var lite i underkant vad gäller fyllningsgrad, kändes lite oroligt och fundersamt vad som händer om man skjute i lite udda vinklar.

16/3 Var på Hallstaberget i helgen med andra förtroendevalda Jägareförbundare. En del riktigt bra en del ganska tradigt och föredraget Niclas Mårdfeldt höll om när han rodde över Atlanten var helt hysteriskt.
Annars var det i grupperna och pauserna som jag riktigt trivdes. Att få diskutera jakt och fiske med folk som är lika intresserade som en själv. Bara en sådan sak som att när jag pratade vid frukosten så kom vi in på fiske och utbyggnadsproblematiken. Kjell från Bergs krets hade jobbat på en fiskodling i Ljungan och gått fiskeriutbildning, den andra vid bordet hade en kompis som jobbat med kraftverksbygge och funderade på hur olika turbiner typer påverkade fisken beroende på konstruktion. Vilken härlig kunskap att hamna vid till frukost.
B-A hade med sig en patron i kaliber 32-20 som var från hans morfars bössa som han nu tagit över. Han berättade om hur hans morfar använt bössan på en björn som slagit ett får på fäboden.

Idag har jag varit upp en tur till Iggen, fick 30 abborrpinnar på tot 1kg. Avslutade dagen med en tur upp till Fäbosjön och fick två öringar. Den första på en stor bronsprickig mormyska (minibalansare) och den senare på en liten röd som fick följa en fallade maggot ner mot botten.
En bild på patronen B-A hade med sig samt dagens öringar (obs mormyskan i överläppen på den undre).

10/3 Åkte förbi Nora på hemväg från Ö-vik för att se om vårens första Tofsvipor kommit. Hittade ett gäng vid fälten kring Hol.
Vårens första vipor 2015

09/3 Lite bilder från dagens vårpromenad fram och åter till Säbro kyrka för att frun skulle fixa några papper.
Säbrå kyrka i bakgrunden, sedan två stilstudier i hur man ser ut när man ska fånga snöbollar, beredd på allt för att sedan lätta.

05/3 En tur ner till Indalsälven igår för att få vifta med mina nybundna flugor. Det verkar som de håller, i alla fall så länge inget nappar. Idag sken solen på hård skarsnö så det blev en tur upp till Fällbotjärn. Fick en öring (+7hg) på första nedsläppet när jag höll på att mäta in djupet. Sen totalt dött under isen resten av dagen, men vädret vart otroligt fint. Svag vind och en sol som värmde så att det var skönt att sitta barhänt och barhuvad.
En bild från i dag och en från igår

28/2 Promenerade runt ute vid Skärsviken idag. Lite vår i luften med doft av tång längs strandvallen. Härligt område, inget minne av att jag varit där tidigare och hittade inget fiskeställe som kändes riktigt hett.
Två foton från dagens promenad

20/2 Har lärt mig skotervägen upp till Iggen och Fäbosjön. Tyvärr har fisket inte varit lika lätt senaste tiden. Fick två, AB-rödingar idag i Fäbosjön,en under och en över minimimåttet. En tidigare tur till Iggen gav bara två småabborrar. Öbacka klubbmästerskap på Öjesjön gick bättre, där kom jag på en hedrande 14:e plats av 15 deltagare. Då hade jag passat på att träna på Häggsjön för att ha en chans. Tror mitt största fel som abborrpimplare är att jag sitter kvar för länge och hoppas att nappen ska omvandlas till fisk.
Bild på dagens fisk.

5/2 Idag har det slutat snöa och himlen var blå. Bilbo och jag passade på att ta en tur på skidor upp till Långtjärn för att se om den där Regnbågen var kvar. Hade fixat två garnflugor som jag doppade i en fiskbuljong blandning för att se om det kunde finnas intresse. Hade riggat på lillspöt så att jag hade ett blänke med mormyska under längst ner därefter en garnkrok doppad i buljong och ovan den en garnkrok doppad i en fiskoljeblandning. Hände inte ett smack på den utstyrseln, hände inget förrän jag sänkte ned den lilla banan mormyska laddad med två maggot. Då en hände en Regnbåge på strax över kilot (1045g). Den nappade på myskan som jag idag hade på det långa spöt för att kunna drilla ev. fisk utan allt för mycket panik. Strax efter det nappet var tårna tillräckligt frusna för att färden tillbaka till bilen verkade vettigt.
Bild på Draghunden som hjälpte mig upp till sjön och dagens fisk.

3/2 Kursen avklarad och jag har lärt känna Hasse J. som gick kursen med mig, men för Helgum&Gådeå fvo.
Vädret har varit riktigt trist med kuling och snöyra de senaste dagarna, inget väder att sitta på isen :( Så i stället har jag provat att binda lite flugor med grejorna jag fick låna från Janne. De blir ju inte riktigt som de på beskrivningarna, men trägen ger sig eller vad det heter. Lite bilder nedan på mina försök med klinkhammer m.m.
Längst till vänster är försöken med klinkhammer där jag bl.a. har använt nätskyddet kring ett granatäpple som "paraply". Några försök med Superpuppan. Två små f-fly och några stora dagsländor. Längst till vänster är bild på de Påfågelnymfer jag provat binda nu i kväll.

19/1 Började på en kurs som fisketillsyningsman förra veckan. Är en hel del som gäller som jag inte hade en aning om, och då har jag ju ändå hållit på ett par år. Ta bara en sån sak som att man inte får fiska lax från kusten, utan måste ut +300m vilket även gäller trolling :O Har kommit ut på en fisketur till Långtjärn och fick ett napp. Naturligtvis på minsta mormyskan, ja nästan, bananen och tunn lina och ..... Så den gick loss när jag försökte få av mig handskarna. Tog bilen upp till nya avlägget i fint väder och därifrån promenerade jag på ett skoterspår. Väl uppe så började det snöa och vart riktigt grinväder.

9/1 Åter upp vid Fäbodsjön, -6C och sol så vädret var ok men vägen upp var ganska snöig. På vägen hem mötte jag en av killarna som jobbar med avverkningen nere vid första tjärnen. Vi lyckades missa varandra med över en meter. Passade på att tacka för att de plogat hela vägen upp till tjärnarna när vi snackade lite "uups". Fick en öring ,mycket mörk, på 6,7hg och tappade en liknande också på "banan"mormyrskan. Hade en del smånapp direkt jag släppt ner "myr"mormyskan men fick inget på blänket med lyse.
Bild från dagens äventyr. även om det inte vart så mycket fisk var det härligt vinter väder (och roligare än att tänka på att Audin börjat läcka olja).

4/1 Lyckades köra bilen upp till Fällbotjärn och promenerade sedan vidare upp till Fäbosjön. Var tre gubbar ute på Fällbotjärn,snackade lite med dem och en hade fått en hyfsad röding tur nog hade ingen tagit sig vidare upp till Fäbodsjön. Borrade ett hål (isen +2dm djupet lite drygt 2m.) och det tog ca tio minuter innan jag fick upp en liten AB-röding som precis passerade minimimåttet. Den hade en böj på ryggraden i höjd men fettfenan och såg lite satt ut. Provade efter en tom stund att höja upp mormyskan så den var ungefär halvvägs ner till botten och fick då ett hugg av en betydligt större fisk (35cm 4,7 hg). Den fajtades ganska bra och när jag väl fick upp den så tänkte jag först öring men det var även den en AB-röding även om den var mycket dämpad i sina färger så fanns de vita fenkanterna och det blå ringar kring några rosa fläckar. Sist så nappade en ännu större fisk (ca. 40cm 7,6hg) och denna gången var det helt klart en öring. Hade lite problem med rullen då jag slagit sönder vevpinnen och satt dit ett buntband i stället. Fungerade inte helt optimalt för att drilla större fisk men släppte ut lite lina och körde barhänt med direkt lindrill i stället.
Bild på de tre

1/1 Regnigt nyår, satt med fötterna i snösörja på Häggsjön i går som avslutning på det gamla året. Satte dessutom ihop en bild på mina finaste fiskar från 2014. Har inte med bilden på harren som jag tog på Westrin vis, genom att smyga fram och lägga ut flugan på den. Däremot är havsöringen från Gådeån, som jag aldrig trodde att jag skulle få upp, samt regnbågen som hoppade och for så att jag verkligen fick kämpa med innan den bestämde sig förr att jag kunde bärga den, båda två med på bilden nedan
Uppe till vänster min största röding någonsin 1,3kg tagen på mormyska.
Nedanför den en öring på 1,94 också på mormyska som var min största öring fram till hösten.
Uppe till höger är mitt nuvarande rekordöring 2,3kg tagen i Gådeån.
Nedre vänstra hörnet är bild på min största öring (fisk) på fluga 1,38kg.
Nedre högra hörnet är min största regnbåge 1,04kg (tagen på fluga).
Kvar är harren i mitten som var 40cm och vägde +4hg.