Årets Jakt & Fiske
Årets första

2010-05-01 Det blir mindre jakt med åren och mer jobb verkar det som. Jag har inte varit ut en enda på bäverjakt nu i vår. Delvis beroende på snön och isen inte har gett sig förrän nu i veckan. Första maj måste man ju i alla fall ut, nu när man inte längre kollar demonstrationstågen utan spanar efter rådjur. Försov mig av felställd väckare och vaknade till en mulen dag med daggregn. Trots vädret åkte jag i alla fall upp och tittade efter bock kidet jag sett nu i vinter. Väl framme så var det ett par öron ute på lägdan med tillhörande rådjur. Efter mycket spaning så var jag helt säker på att det var några små ludna pinnar mellan örona. Lyckades få ett bra läge på kidet trots lite långt håll och satte ett skott tvärs igenom båda bogarna. Mycket nöjd med dagen, känns som det var länge sedan jag fick med mig ett rådjur hem. Assar var också nöjd med att han kunde hjälpa mig med att putsa bogarna..
Försökte också med några kast i Gådeån där jag skaffat säsongskort i år. Fick inget men pratade med en som kollat ån med ekolod och sa att de steg för fullt nu. Så jag får väl göra ett lite mer ambitiöst försök i morgon

2010-05-04 Fick samtal av en före detta fiskodlare som undrade vad han skulle göra med sälen på tomten. Efter lite noggrannare förhör visade det sig att en liten sälkut sökt sig upp på hans gräsmatta. Han klassade den som sjuk och underlig. Den fräste åt honom när han närmade sig den för att sedan lägga sig ner för att sova. Så efter lite fundering kom vi fram till att den var bäst att ta bort. Så jag åkte ner och "hämtade" sälkuten som låg kvar på gräsmattan Den verkar var alldeles utmattad och avmagrad, jag skulle bli förvånad om den har något späcklager alls att prata om. Ska passa på att väga den i morgon då vi ska dissekera och ta prover av den för att skicka till Riksmuseet Årets första

totalvikt 16kg, späcklagret knapp 1cm m.a.o. en utsvulten stackare som dessutom hade mycket skummma lungor. Inte alls det där vanliga rosa fluffet som de brukar ha. Utan något svartfläckigt murket, som en kedjerökare eller KOL -patient har.

2010-05-13 Blir lite fundersam på hur gäddorna sett ut nu på våren? Jag har varit ute ett antal gånger och kastat efter gädda nu innan leken och av de femgäddor jag tagit upp så har fyra haft ordentligt med iglar på sig. Idag var jag i Gådeåns "avlopp" från Nässjön och tog en gädda kring kilot och den hade inte bara några på buk eller vid gälarna utan det satt i stora klasar på sida och rygg, ska försöka komm i håg kameran till nästa fiske. Kan inte påminna mig att jag någonsin sett så mycket igel på en gädda. Är det bara en slump eller beror det på vintern, lång och mörk då isen låg länge och med mycket snö på ellerberor det på något annat?
Känns i alla fall inget roligt med så mycket parasiter på fisken

2010-05-17 Lyckades få upp en Öring på strax över kilot (1,08kg) ur tjärnen vid skolan. Den tog en lite rosa jigg fiskad med UL-utrustningen så det vart lite strul med buskar som den tunna linan ville fastna i då sjön var svämmad.

Roligt med ett ordentligt napp, nu ska jag bara lyckas få upp något ur Gådeån också :)

2010-05-28 Tog en tur upp till Hamptjärn med Assar och ett spö. Förutom ett antal smågäddor kring kilot fick jag en abborre på 0,82kg enligt min våg. Min absolut största borre de senaste åren. Kul att få på UL-spö och mini jigg

2010-07-03 Nu provas Fiskekajak (bild från fikapaus på Storön med Berghamn i bakgrunden)

Efter lyssnat på hur en av våra gäster från Gran Kanaria kunde fiska barracuda från kajak fick jag för mig att kolla om det kunde vara något för mig. I alla fall för att kunna ta på takräcket över till Norge. Det visade sig att det fanns en alldeles egen typ av som kallas fiskkajaker. De ser ut som en hybrid av Kajak/Kanadensare/badleksak. I stället för att rusa iväg och köpa en har jag hyrt en av Högakusten kajak
här i Härnösand" . Så jag tog en tur ut till Storön från Berghamn för att se hur den betedde sig i öppet hav (nu när jag kom hem säger sjörapporten Syd 8m/s (11m/s i byar). Ett gäng kajakentusiaster med uthyrare och son dök också upp i Berghamn och skulle ut till Storön på utflykt. (Kanotist med hitta orm)

Tyvärr måste jag nog säga att i det vädret så var jag tacksam att det inte gick på någon lax, när jag lämnade skyddet bakom Storön. Vågorna slog över regelbundet så det kändes som en valsituation. Antingen drilla fisk eller klara kajaken från att slå runt. Var för sig inga problem, men drilla fisk på utsidan av Storön eller i Inloppet till Berghamn vill jag INTE göra från kanot, Inte ens om det är en fiskekajak. Passade på att följa med Daniel och hans far ut och vittja laxfällorna när jag nu kommit i land utan att haft ett ordentligt napp. Så de finns där ute såg otroligt fina ut innan de tömdes på blod.

2010-07-17 Måste bara klippa en bild på min nya favoritart som fladdrat omkring mig nere vid Gåedeån
Blå Jungfruslända Calopteryx virgo

2010-07-21 Har börjat flytta över sidorna från backup m.m. sedan telia stängde ner sidorna utan förvarning .
I lördags när jag var ute och försökte få någon fisk så var det några tärnor som drog åt sig min uppmärksamhet Tyvärr var det för mörkt för att jag skulle kunna arta dem då och idag när jag åkte ut  för att foografera så kunde jag inte arta dem ens efter bilderna.

Efter en hel del funderingar så fick jag ett mail från Göran A. Ottenby där han förklarade att det är ungfågel av fisktärna vilket skulle förklara de rundade vingarna (+Digné som också föreslog detta) och avsaknad av stjärtspröt.

2010-08-04 Vardagsjakt på Nordvik. När det gäller vardagsjakten så gäller det att känna till bytet och dess vanor. Även små spår kan ge ledtråd om vad bytet befinner sig. När man väl har hittat spåren efter bytet t.ex. färsk spillning (se bilden) gäller det att smyga sig på bytet och försöka komma inom skotthåll utan att det anar oråd.
På nästa bild finns även det omgivande habitatet som bytet verkar föredra. Jag har nu lyckats smyga mig in och kommit inom skotthåll utan att bytet har flytt (Bytet är inringat på bilden)

Det enda som nu återstår är att försöka få ett fritt skottfält bedöma avståmdet (allt under 20m är ok)
En avslutande bild på dagens byte som denna gång klarades utan eftersök

Hittills 18st (2st idag +16st igår) i samma byggnad

2010-08-27 Var ute och spanade efter fågel (skogs och and) första gången för i år Fick mer kantreller än fågel (1st. knipa) och såg inte heller så mycket lite gäss ute på fälten både kanada och vitkindade men tyckte det var för mycket folk i rörelse. Jag vingade knipan och den paddlade in bland näckrosorna och försvann. När jag gick dit med Assar för att göra eftersök så hittade vi inget till att börja med. Efter ett tag såg jag att något skumt ett par meter ut, den låg då med huvudet under ett näckrosblad och var i stort helt osynlig.
Så jag sköt ett skott för att avliva de och skickade Assar att apportera, vilket fungerade bra till avlämningen. Något som vi måste jobba med.

2010-08-29 Inget rådjur ville fram under morgonsittningen men två k-gäss från fälten följde med hem. Annars så var det en järpkull vid foderhäcken på hygget och en orrhöna mittemot rävlyan som var dagens glädjeämnen.

2010-09-13
Älgjaktsmorgon, perfekt väder lite mulet och inte alltför kallt. Mycket rörelse i skogen. Jag behövde inte sitta länge idag innan något hördes. Den första smällen hördes nära men ganska långt borta det var Peter som sköt en av två fjolingar, en kviga. Vid tiotiden bröts jakten och då hade vi skjutit två kvigor och en kalv. Nästan halva tilldelningen första morgonen. Tyvärr såg jag ingen levande älg i skogen men kunde i alla fall hjälpa till med att dra fram Jerrys kviga till fyrhjulingen. Den tur jag hade i dag gick åt till att vinna älglotteriet så halva Rolands kalv följer med mig hem på fredag.
Kvigan framdragen till fyrhjulingen
2010-09-14; Då var kvoten full- kl 08:15 blåstes jakten av då vi skjutit fullt vuxna. Micke sköt en skovel och Dick en pinntjur. Förutom det var det en kviga/ko som sprang runt och visade upp sig för oss passskyttar. Det är tydligen omöjligt att få fler vuxna på licens innan alla kalvar (3st) är skjutna, så nu är det kalvjakt som gäller
Mickes älg

2010-10-10 Oktoberjakt:  Var ute i helgen ochförsökte få omkull de sista kalvarna. Lördagen var dimmig som få och söndagen blåste  det kuling och trots detta Roland lyckades få omkull en kalv på Mickes pass.
Rolands kalv

2010-10-16 Oktoberjakt:  En kalv med 7mm-08Rem sittande ovan hygget tvärs Stigś. Första skottet i puckeln men fick omkull den när den kom upp igen. Vacker men kall höstmorgon -4C.

2010-10-24  Effektiv promenad på Nästet. Tog med mig Assar och tänkte försöka skjuta en skrak till morgondagens jägarexamenskurs.När vi är nästan framme på Fårholmen så ser jag några rådjur som skuttar undan i albården ut mot mot Fårholmen. Så jag följer efter och släpper Assar på spåret och ställer mig själv vid grinden så att jag kan täcka tvärs över det smala näset. Inom minuten eså är detu pptag och jag hör Assar vråla av upphetsning inne i skogen. Efter  ytterligare någon minut så hör jag två kraftiga plask borta vid inloppet till Mörtviken och ser hur rådjuren studsar iväg över Nordlanders lägda.
Ett rådjur kommer efter de övriga och jag ser det upp på kullen innan det försvinner. strax efter kommer Assar tillbaka så jag binder fast honom och tar själv och försöker smyga upp på kullen för att se om den sista, som jag inte hört vada över inloppet, är kvar. Hittar inget rådjur men går tillbaka och släpper Assar som hittar rådjuret inne i vassen och följer efter det över inloppet och iväg över fälten. Så jag återgår till min ursprungliga idé och kollar upp fågeln i viken. Det var mest skrak men med inslag av vigg och ett par gräsänder, som naturligtvis var på andra sidan. När Assar kommer tillbaka glad och blöt så binder jag fast honom igen och smyger sakta ut mot stranden där jag sätter mig och väntar bakom en gran. Strax kommer några skrak förbi varvid jag knäpper den närmsta och när den sprattlar lite så trär jag halsbandet av Assar och skickar ut honom på apporten vilket han gör snyggt. Så efter avlämning och beröm så knallar vi tillbaka till bilen med honom glatt  sniffande och viftande efer mig och skraken. Det är inte förrän på vägen hem jag kommer ihåg att kopplet fortfarande sitter fast i trädet.

2010-10-30  Har försökt knäppa någon säl nu under löjfisket. Sälskrämmorna fungerade tydligen inte alls som tänkt. Yrkesfiskarna berättad att det inte fungerat alls med fisket i år utan det var bara en massa säl. Så de flesta slutade fiska efter bara någon dag inne Norafjärden. Nu i torsdags passade jag på att lägga ut en strömmingsköt när jag hopppade in på kursen vattenlevande organismer. Tyvärr verkar det som att sälen inte vågar plocka från mitt nät. Inte en skadad löja satt på sköten, men tyvärr var det nästan bara hannar (fel maskstorlek) så jag fick betydligt mer hundmat än löjrom.

Den enda sälen jag sett i år var långt ut i fjärden och inte i närheten av mitt nät..Funderar på om det kan bero på att nätet låg på grund botten vilket leder till att nätet blir väldigt slackt jämfört med om det legat på djupt vatten så flötena kunnat sträcka upp nätet.

2010-11-12  Lång ansmygning med snö i form av marrång. Jag hade tänkt ta en promenad med Assar och hagelbrakaren/drillingen. När jag kom ut på vägen såg jag att det var en bunt rådjur längst upp bort på åkern ovan E4:an. Hade jag haft studsaren så hade jag nog försökt ta en från kotunneln men med drillingen är m övre gränsen för skotten. Så jag knallade upp under E4:an och gick en lov upp mot hamptjärn inna njag vände åter mot rådjuren på åkern. När jag närmade mig åkern knöt jag fast Assar så att jag kunde ha honom nära om det behövdes för eftersök men samtidigt tillräckligt långt bort för att han inte skulle börja gnälla om det vart spännande. Jag använde ljudet från bilarna på E4:an för att smyga ner till kanten av åken och ålade sedan sakta ut mot staketet där jag tog stöd för bössan. Två rådjur lång lungt en bit ute på åkern men det var ytterligare några längre in mot kanten som jag bara såg delvis genom gräs och slyet på åkerkanten. Efter 20 min väntande i tilltagande snöfall utan att något rådjur behagat ställa sig upp eller komma ut från kanten så prova jag att hosta till lite. Vid andra hostning kom äntligen en ett rådjur fram i det tilltagande snöfallet. Så när detvisade upp bredsidan så knäppte jag till och rådjuret sjönk i hop. De andra ställde sig frågande upp och började skutta lite hit och dit varvid jag reste mig upp och började gå fram. Ett djur såg mig och flydde. Den lilla bocken jag siktat längst på ute på åkern studsade in på knappt 20m innan den uppmärksammade mig och flydde åt andra hållet. Skottet hade tagit lite långt bak men den låg kvar när jag kom fram. Jag tror det var första rådjuret som jag skjutit med drillingen, i alla fall med kulpipan.

Morfars drilling med mitt rådjur

Åter till Startsidan Ps! Jag har börjat använda Linux Opensuse när Microsofts Windows sket sig