Årets Jakt och Fiske

Det har tyvärr inte blivit så mycket jakt och fiske i år. En av huvudanledningarna till det är att mycket tid gått åt till att klara av klassikern (Vansbrosimmet, Lidingöloppet, Öppet spår och Vätternrundan).  Jag hann med en tur efter toppfågel på den nya jaktmarken och då lyckades jag bomma en orre som satt inne i en björk. Troligen så träffade jag en kvist, det enda som fanns kvar när orren flugit sin väg var ett par avskjutna fjädrar. Så när det nu vart nytt jaktår tackade jag för mig och lämnar över den jaktmarken till någon som hinner dit och jaga.

Det hitills roligaste när det gäller jakt och fiske är att jag unnade mig och frun en vecka på Fröya i Norge, där båt ingick i hyran.

Dagbok från Fröya

Lördag 11/7 Avfärd från Härnösand till Fröya

Kom iväg 8:15, handlade dricka & tvål på Coop, Birsta

Käkade tunnbrörulle med bacon och räkor strax innan Åre, ingen höjdare.

Tankade fullt i Åre (+glass och kaffe) då bensinen brukar var betydligt dyrare i Norge

Åkte in i Trondheim = dumhet fastande i Olovsloppet och bilen kokade.

Kom fram Gurvikdalen kring sjutiden på kvällen. Efter träffat Andersoch blivit visade runt, + bokat plotter och båtförsäkring á 500Nkr, gjorde vi en lite tur med båten. Kom dimma på sjön så vi åkte tillbaka utan att känt av någon fisk, hemma strax efter 22. Då vi kom till bryggan undrade Anders om vi var intresserade av att följa med storbåten på fisketur nästa dag vilket vi nappade på, nattning

Söndag 12/7 vaknade vid fyra snåret och gick upp och kastade bort lite och tid och drag, vädret stilla och soligt.

Var ute med storbåten M/K "Öyvær"  mellan 12 & 22. Vart inte riktigt nöjd med turen. Allmänt dåligt med fisk, vi behöll tio st. småsej (3-5hg) och jag tappade en långa i ytan. 11 personer på båten så vi började med en hel del trassel. Förutom en del småsej så tror jag totalen vart fem torskar, varav en person fick tre, två långor och en lyrtosk.

Skepparen talade aldrig om var han sett på ekolodet, i och för sig fisk vid botten, utan tutade bara när vi skulle släppa ut eller dra upp och tredje sidan var det inte Roger som höll i turen utan någon inhyrd skeppare. Avslutade dagen med stekt sej och potatis med fjällfil som sås, helt ok.

Måndag 13/7 Jogginng 62 minuter förr frukost

Efter shopping så kom vi iväg ut med båten strax efter 12. resultatet vart

Långöya N63'43,713-O08'33,430 vitling (0,9)kg som högg på pilken när jag vevade in.

Pålklakken N63'44,008-O08'29,830 En Lubb (0,6kg) +l iten Sej båda av  Cecilia + en torsk på strax över 4kg. Själv fick jag utöver vitlingen en Långa på 1,8kg. Vi var hemma igen vid femtiden och provade torsktunga långa lever och lubbfilé till middag. Liten torsk och ordentligt bottennapp vid mete från bryggan.

Tisdag 14/7 Mete efter flundra vid fyren på Håholmen (63'46,56-8'36,98) fick massa småtorsk som ville ha räkan. Flyttade till Illgrunna med pilk i stället (63'47,59-8'25,01) och kammade noll. Kvällsmete efter flundra från båten i viken gav några torsk + en mindre kungsfisk.

Onsdag 15/7 Ut på Sulfjorden, vi började på Terningflua (63,49,98-8'37,67) där vi fick några småsejar och en liten långa. En av sejarna på haspel vilket var en stor skillnad mot att få dem med de vanliga vinscharna. Åkte även förbi Fjölvärgrunna (63'49,61-8'34,97), Hingskjärgrunna (63'48,79-8'30,76), Illgrunna(63'47,59-8'25,01) och avslutade turen med att titta till djupen kring Hågsteinöya (63'43,73-8'34,10) där en långa (ca 1,5kg) följde med upp.

Snackade lite med Anders om fisket och fick tipset om att kasta från betongkajen efter makrill och meta flundra. För morgondagen gällde tipset sejfiske vid Långöyrået (63'46,07-8'30,19) .

Ingen fisk på fisket från kajen på kvällen.

Torsdag 16/7 Kom inte iväg förrän vid tio tiden fastän vi tänkt starta tidigt. Satsade på Kvistflua idag alla tre S+M+N. På vägen ut såg vi en massa båtar som låg utanför Bukköya och stannade för ett par drag över ett av grunden (63'33,117-8'35,126) och fick på småsej som var som tokiga fick inte ner tacklet till botten utan att de högg :) .Tog upp ett par stycken tyvärr lossnade de flesta på uppvägen. Efter en stund fortsatte vi till S.Kistflua där vi fick några småsej till men inget annat. Låg ganska länge i ett stim utan att få upp något. En hyfsad fisk följde efter giggen upp en av gångerna men inget napp. Så vi fortsatte till M.Kvistflua utan framgång och avslutade på N.Kvistflua där vi drog två torskat 1,9+2,8kg och två långor varav den ena vägde 2,7kg. Vi hade dessutom ett antal kraftiga napp som inte ville följa med upp. Bröt fisket när Cia tappade tacklet (har inte nämnt de tre som jag låtit sitta kvar på botten) och de första regnstänken kunde kännas i luften. Totalt strax över 10kg fisk. Kändes roligt och som om det fanns mycket mer och större fiskar kvar därute.

Avslutade kvällen efter shopping och middag med att åka ut och föröka med mete efter flundra igen. Fick en liten vitling och en torsk som var knappt 15cm. Gubbarna i den lilla fiskebåten verkade fiska sill och drog upp flera glittrande fiskar på linan(de bekräftade dethela senare). Avslutade med lite kast och hade turen att åka förbi ett bubbel i vattnet och lyckades få ut draget innan båten stannat och fick en makrill, vår sjunde art och min sjätte. Avslutade i det stilla regnet med att dra en torsk på drygt 52cm (47 =minimilängd) på kast.

Fredag 17/7 Sista dagen med fiske i morgon åker vi hem. Började dagen med en stilla jogg som jag orkade hålla 52 minuter, kändes tungt hela vägen. Tänkte åka ut till samma ställe igen men bestämde att vi i stället skulle göra ett försök där "Utflyktsbåten" stannade första gången i söndags, östra delen av Hoppsgrunna(63'42,601-8'22,252), såg direkt en stor svärm av prickar på ekolodet och upp följde en bunt med små sej. Vi vart kvar där då det var svårt att slita sig från ett ställe där det hugger medan bete sjunker mot botten. När vi var inne i stimmet var det inte ovanligt att det satt på tre fiskar samtidigt Ytteligare en långa (2,2kg) och fyra lubbar (varav de största på dryga kilot) varav en av de mindre faktiskt var min(0,6kg) Vi höll på vid grundet till det vart för blåsigt. På hemvägen gick jag inte för full gas då vågarna började bli väl stora att stampa fram i med maxfart (12kn). Vägde in oss är vi kom hem och vi hade med oss över 20kg fisk hem. En av fiskarna på bryggan tyckte inte vi skulle filéa småsejen utan fjälla och steka hel. Då vi inte har några problem tullgränsen för fiskvikt (15kg fisk per person.) så provade vi det plus att lubben och långan flåddes och styckades till kokfisk.  Avslutade kvällem med att kasta bort lite drag och tackel från bryggan.

Lördag 18/7 Packade kläder, utrustning och fisken, det blev strax över 20kg rensat och/eller filéat  som vi tog med oss hem.

Kom iväg strax efter åtta och hemrasan gick med bara med bara ett missöde. När jag skulle svänga in i till macken i Stjördal för en glass lyckades jag köra på en gatsten sä pass att fälgen fick en ordentlig buckla. Frun sa att det pös från däcket varje gång det snurrade runt ;( Jag frågade på macken om de visste var jag kunde fixa däcket och han pekade på Mekonomen tvärs över gatan. På Mekonomen var de tacksamma över att min SAAB hade gamla fina plåtfäljar, för de var bara att banka ut igen, 150Nkr och däcket var på igen en halvtimme senare och ingen kan se på det att jag har tittat lite väl nära på en kantsten. Väl hemma visade sig att vi var inbjudna till en av våra grannar som fyllde 40år. Så vi vacklade iväg till henne och grattade. Själv hade jag belönat att jag var så duktig chaufför med ett glas vin och tänkt ramla rakt i bingen och ta igen min bristande sömn under veckan. Så jag vart kanske lite väl mycket med ytterligare några glas vin på mottagningen innan jag gick hem efter en timma och slocknade direkt.

Lite Bilder Från Fröya

Vrak som låg inne i skärgården strax brevid farleden

Vy från Fisketuren med "Tur"båten

Havsörn, Såg tå sittande på en klippa

Sjögurka som fastnat/tagit kroken

Kvällsro vid bryggan

Intrasslad långa

Stortorsken +4kg , långa och Sej

Mindre Kungsfisk

Den sista lådan med Lubb Långa och massor av småsej

9/7 Börjat jobba, köpt en UL-utrustning med 0,12mm Fireline som jag provat i veckan. Inga monster men en hel del abborre och gädda den största knappt kilot men den högg på en pytte liten jigg och jag såg hur den kom efter och tittade på draget. Så jag slutade att spinna och lät den skat sjunka ner o djupet varvid gäddan satt när jag spände linan. Ytterligare en gädda 2-3 kg, följde efter men kastade när den kom nära båten. Vi hade underveckan även träff med jaktlaget på älgbanan och i år var det betydligt bättre då alla sköt med stöd, varav en del från bänk. Var inte nöjd med mitt skytte men sköt i alla fall godkänt + två serier på löpande varav den ena var dålig (fast G) och den andra vart alldeles bort i tok med bommar :( Under nötet vart det även prat om björn på marken och beslut togs att försöka att även få jakt på björn av de markägare som inte nu varit tilltalade. På Anders inrådan togs även att de som vill skjuta björn ska ha klarat av att skjuta Björnpasset.

Jag har själv inte tänkt att skjuta någon björn förrän jag sett den några gånger och känner mig säker på djuret men däremot var jag i väg och sköt björnpasset. AndersW berättade att en gemensam bekant skulle skjuta det på lördag i Härnösand så jag passade på att åka upp och göra ett försök. Det var inte så många där men kändes som det var de lite mer hängivna jägarna som var där jämfört med hur det brukar vara vid älgbaneskyttet innan jakten. Då passet består av skytte med stöd (utom två snabba skott på 20m) var precisionen inget större problem mera att veta var träffområdet satt.